Inval NMa verstoort `goed jaar' Smit

Snijden in de kosten, het afronden van de reorganisatie, het stroomlijnen van de bedrijfsactiviteiten en het afstoten van niet-kernactiviteiten, heeft de nettowinst van sleep- en bergingsbedrijf Smit Internationale vorig jaar verdubbeld naar 27 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat van Smit, dat in vier divisies is onderverdeeld, was zelfs nog iets beter en steeg van 13,1 miljoen naar 29,3 miljoen euro. Bestuursvoorzitter B. Vree kon derhalve vanochtend tijdens een toelichting op de cijfers terugkijken op een ,,uitzonderlijk goed jaar voor Smit''.

De enige dissonant is dat het bedrijf momenteel op de snijtafel ligt bij de mededingingsautoriteit NMa en de Europese Commissie. De NMa heeft met een elf man sterke onderzoekscommissie tweeënhalve dag de boeken gecontroleerd op het hoofdkantoor van Smit en kopieën van de boeken en computersoftware. De NMa was op zoek naar de gegevens over activiteiten in de wrakopruiming en berging van Smit in 1999, waarbij ook de bergingsbedrijven Svitzer-Wijsmuller uit IJmuiden, Mammoet Van Oord en Multraship Towage zijn betrokken.

De Europese Commissie onderzoekt of Smit geen ongeoorloofde prijsafspraken heeft gemaakt op havensleepgebied. ,,De zaken zijn in onderzoek, dat kan nog wel even duren en erg veel kan ik er niet over zeggen'', zegt bestuursvoorzitter Vree, die als opvolger van voormalig marinebevelhebber N. Buis pas sinds mei 2002 de leiding heeft bij Smit. ,,Wel wil ik kwijt dat het niet mag, dat ik ook niet wil dat het gebeurt en dat ik in de boeken niets heb kunnen terugvinden van de verhalen die nu rondzingen. We moeten nu wachten op de bevindingen van de NMa en de Commissie.''

De sleepdiensten vormen de meest lucratieve tak van Smit. Door het aangaan van joint ventures met slepers in buitenlandse havens wil Smit die activiteiten fors uitbreiden. Ook uitbreiding van de lucratieve langjarige contracten voor het afmeren van gas- en olietankers, waar met name Wijsmuller zich in heeft gespecialiseerd, staat hoog op de prioriteitenlijst van Vree.

De sleepdiensten genereren een vaste bron van inkomsten. In tegenstelling tot de berging. Want hoewel 2003 wat scheepsrampen betreft een topjaar is geweest, komt het bedrijfsresultaat van de divisie van 4,3 miljoen euro nauwelijks uit boven het gemiddelde. De oorzaak is dat Smit verlies heeft geleden op de berging van het autoschip Tricolor op de Noordzee, die door tegenvallers nog niet is afgerond. Smit doet pas in mei tijdens de jaarvergadering een prognose over het resultaat in 2004.