Horror vacuï van Richard Wherlock

Gevoel voor decorum kun je Ton Wiggers niet ontzeggen. De artistiek leider van Introdans verscheen zaterdagavond bij aanvang voor het doek om de familie van prinses Juliana – in het bijzonder Introdans' beschermvrouwe prinses Margriet – zijn deelneming te betuigen. De drie minuten stilte die daarop volgden, vormden een groot contrast met de rest van de avond. Het programma Emotions kende met de repriseballetten Na Floresta van Nacho Duato, Nils Christes dramatisch duet La Notte, Wiggers Passage en twee nieuwe werken verder weinig momenten van rust of bezinning.

Alleen Rushes van de Engelse gastchoreograaf Richard Wherlock was nieuw. Momenteel leidt Wherlock in Bazel een middelgroot gezelschap dat niet echt tot de Europese artistieke voorhoede behoort, zo blijkt ook uit Rushes. Dat past in de traditie van het muziekballet zoals dat in de jaren tachtig vooral door Jirí Kylián werd gemaakt. Waar Kylián tot de kern van de muziekcompositie doordrong en een expressief antwoord gaf in soepele en krachtige bewegingen, laat Wherlock zoveel jaar na dato vooraf een slap aftreksel zien.

Hij koos om te beginnen te moeilijke muziek. Benjamin Brittens Diversions for Piano and Orchestra is geen lichte kost en de overdadige orkestdelen lenen zich niet voor de subtiele bezetting van vijf paren. Deze jagen voortdurend heen en weer met een bewegingsdichtheid die doet vermoeden dat de choreograaf last had van een horror vacuï. Toch kan de myriade aan vooral armbewegingen niet verhullen dat de kortstondige duetten onmuzikaal zijn gezet, dwars door in de muziek opgeroepen stemmingen heen walsen en deze uiteindelijk negeren.

In Hans van Manens Shorthand / Six Strawinsky Pieces valt Femke Feddema op. Haar jeugdige uitstraling past goed bij dit in 1993 voor het jonge NDT 2 gemaakte ballet. Het is niet Van Manens sterkste ballet. Het unisono groepsdeel in driehoeksformatie is voorspelbaar en oogt vooral spannend door de latex pakken van Keso Dekker. Lucht in de strakke patronen brengt een solerende danser met een geinig opgestoken discovingertje en het golvende heupwiegen maakt het ballet sierlijk als Balinese dans. Beter in balans met de muziek dan het groepsdeel zijn de duetten. Vooral het duet dat nu door Feddema en Diego Brichese wordt gedanst is van bespiegelende aard en geeft het ballet emotionele diepgang.

Dansvoorstelling: Emotions door Introdans, met Rushes (Wherlock) en Shorthand/Six Strawinsky Pieces (Van Manen). Gezien: 20/3 in Schouwburg Arnhem. Tournee t/m 11/6. Inl. (026) 3512111.