Galerieselectie

SAM SAMORE

Door hun schijnbare eenvoud en hun herkenbare onderwerpen, nestelen de werken van Sam Samore zich gemakkelijk in het geheugen. Zo maakte hij foto's van lippen, ogen en neuzen, en drukte hij fragmenten van teksten af op ramen. Met zijn nieuwste foto's wil Samore de toeschouwer vooral schaamteloos verleiden. Bloemen en ogen zijn met elkaar versmolten tot hyper-esthetische beelden. Daarbij maakte de kunstenaar gebruik van een nieuwe inktsoort die de kleuren optimaal tot hun recht laat komen.

foto's van Sam Samore. Galerie Vous etes ici, Lijnbaansgracht 314, Amsterdam. T/m 17 april, wo t/m za 12-18u.

KEES DE GOEDE

Galerie Gist toont een overzicht van het grafische werk van Kees de Goede. De tentoonstelling Edities 1980-2004 omspant 25 jaar en omvat veel litho's en zeefdrukken die musea en bedrijfscollecties in bruikleen gaven. Voor de uitvoering van zijn abstracte, dromerige composities, werkte De Goede samen met de beste drukkers, onder wie Noah Swaanswijk en Rento Brattinga. Grappig is dat Kees de Goede aan zijn prenten vaak een uniek aspect toevoegde, zoals een extra kleur. Werken binnen dezelfde oplage waren dan toch allemaal net een beetje anders.

Kees de Goede, edities 1980-2004. Galerie Gist, Gravenstraat 7, Brummen. T/m 25 april, vr t/m zo 12-18u.

ROB VAN KONINGSBRUGGEN

Als een van de vertegenwoordigers van de 'fundamentele schilderkunst' kende Rob van Koningsbruggen zijn grootste successen in de jaren zeventig. Bekend zijn bijvoorbeeld zijn 'geschoven schilderijen' (1974-1979), die hij maakte door twee doeken met verf te bestrijken en deze langs elkaar heen te schuiven. Na een lange periode van stilte kwam Van Koningsbruggen in 2002 terug met een groots overzicht in het Haags Gemeentemuseum. De olieverfschilderijen die hij nu in Galerie Tanya Rumpff laat zien - abstracte doeken vol kleurrijke kraters, lavastromen en hemellichamen - zijn sindsdien gemaakt.

Schilderijen van Rob van Koningsbruggen. Galerie Tanya Rumpff, Spaarnwouderstraat 74, Haarlem. T/m 4 april, wo t/m za 12-17u.

MARGREET BULTHUIS

Voor haar installatie Red Tag Project transformeerde kunstenaar Margreet Bulthuis de galerie van Ron Mandos tot een soort levensgroot poppenhuis, met Ken en Barbie als belangrijkste bewoners. De twee etages zijn beplakt met kleurrijk behang en worden bevolkt door Kens en Barbies in alle soorten en maten. Als bezoeker waan je je weer even kind. Tegelijkertijd steekt Bulthuis, die onlangs een werkperiode in New York afsloot, met haar installatie de draak met The American Dream.

Red Tag Project, installatie van Margreet Bulthuis. Galerie Ron Mandos, Rodenrijselaan 24, Rotterdam. T/m 10 april, do t/m za 13-17u30.

MASSIMO MICHELUZZI

De Venetiaanse glaskunstenaar Massimo Micheluzzi maakt gebruik van eeuwenoude technieken en motieven. Zijn vazen en schalen bouwt hij op uit talrijke felgekleurde glasdraden, die vervolgens zo worden geslepen dat een ruitvormig patroon zichtbaar wordt. De vergelijking met textielkunst dringt zich op. Niet voor niets noemt de kunstenaar zijn werk `haute couture'. Micheluzzi's glas doet denken aan de bontgekleurde weefsels van Chanel en Lacroix, maar ook aan de rijke traditie van de Schotse tartans.

Glas van Massimo Micheluzzi. Galerie Brutto Gusto, William Boothlaan 15a, Rotterdam. T/m 5 mei, di t/m za 10-18u.

EN VERDER

Foto's van Lauren Greenfield t/m 19 april bij Reflex Modern Art Gallery, Weteringschans 79a, Amsterdam; schilderijen van Ed Gebski t/m 10 april bij Aschenbach & Hofland Galleries, Bilderdijkstraat 165c, Amsterdam; schilderijen van Erik Pape t/m 11 april in Galerie Maurits van de Laar, Herderstraat 6, Den Haag; tekeningen en schilderijen van Arie de Groot t/m 18 april in Galerie Ramakers, Toussaintkade 51, Den Haag; schilderijen van Daniel Verkerk t/m 10 april in Galerie NoName, Hoogstraat 32, Rotterdam; schilderijen van Van der Vegt t/m 24 april in Galerie Flatland, Lange Nieuwstraat 7, Utrecht.