Hommage aan Van Dijk op festival

Het Amsterdams Kleinkunst Festival is gisteravond begonnen met de halve finales voor de jaarlijkse competitie om de Wim Sonneveldprijs voor nieuw cabarettalent. De finale volgt komende maandag. Het festival omvat voorts het theaterprogramma Een schitterende jongen en de uitreiking van de Annie M.G. Schmidtprijs voor het beste theaterlied van het jaar.

De jaarlijkse hommage aan een tekstdichter of componist was maandagavond gewijd aan componist-pianist Martin van Dijk (57), die bij vrijwel alle voorgaande hommages de muzikale leiding had. Zijn plek achter de piano werd ingenomen door zijn jongste broer, Klaas van Dijk. Cor Bakker speelde een eigen compositie ,,in de trant van Martin'', waarbij hij trachtte diens toucher (,,windkracht 10 af en toe'') te evenaren.

In het Nieuwe de la Mar-theater trad een groot aantal solisten op voor wie Martin van Dijk muziek maakte: Jenny Arean, Vera Mann, Gerrie van der Klei, Adèle Bloemendaal (op video), Rob van de Meeberg, Frans Mulder, Joost Prinsen, Hessel van der Wal, Hans Dorrestijn en vele anderen.

De avond werd droogkomisch gepresenteerd door de uit het amusementsvak verdwenen Jan Bommerson, met wie Van Dijk in 1978 in het cabarettrio Martin, Ton en Bommerson speelde. Zijn debuut als muzikaal leider maakte hij vijf jaar later in de musical De zoon van Louis Davids, waarvan het ensemble speciaal voor deze gelegenheid weer werd herenigd.

Sindsdien zette Van Dijk met zijn pregnante muziek, die volgens Jacques Klöters ,,alles te maken heeft met dronkenschap en wanhoop'', de toon in een groot aantal cabaretvoorstellingen. Twee keer won hij de Annie M.G. Schmidtprijs.

Een primeur tijdens de hommage waren twee nummers uit de nooit uitgevoerde musical Hera in Tibet, die gebaseerd werd op de Griekse mythologie en waarvoor Jan Boerstoel de zangteksten schreef. Ook ontving Martin van Dijk het eerste exemplaar van zijn dubbel-cd Ik ben een Drent. Op de slotavond van het festival zal hij weer achter de piano zitten.