Het beeld

Jaloezie, winkelen, eenzaamheid en vooroordelen: dat zijn de onderwerpen die Nada van Nie volgens de inleiding van het programma Mijn leven als voetbalvrouw (SBS6) openhartig aan de orde zal stellen bij Angela Kluivert, Bartina Koeman, Lia Witschge, Estelle Gullit, Sylvie Meis en andere spelersvrouwen. Ze willen wel praten met Nada, die zelf getrouwd is met Brian Roy. Fotomodel Meis, de enige die haar eigen naam nog gebruikt, heeft een idee waar de vooroordelen vandaan komen, namelijk van jaloerse mannen: ,,Een aantal voetbalvrouwen ziet er erg goed uit, het zijn gewoon lekkere wijven. Een vrouw die haar man een centrale factor geeft in haar leven, ook al werkt ze zelf, tsja, dat zou elke man wel willen!'', aldus de vriendin van Ajax-speler Rafael van der Vaart.

Wat er tussen de reclameblokken in aan sound bites valt te beluisteren, maakt een charmante indruk, maar de vooroordelen over de geldzucht en geringe intelligentie van voetbalechtgenotes worden niet helemaal adequaat bestreden. Gevraagd naar de omgang met de miljoenen op haar bankrekening, geeft Yvonne Winter toe dat ze zich aanvankelijk suf kocht aan kleren, waarvan ze de helft nooit heeft aangetrokken. Ook de inrichting van de huizen of de teksten van Estelle Gullit (,,ik ben een denkertje!'') tijdens een bezoek aan een spiritueel beautycentrum, doen vrezen dat er weinig boeken in de kast staan. Dit is het epicentrum van de commerciële televisie: de bewieroking van aantrekkelijke mensen die weinig tot niets te vertellen hebben, maar daar best wel eerlijk over zijn.

Het kan nog erger, even later bij Yorin, als de Bekende Nederlanders smerige praatjes gaan verkopen voor het slapen gaan. De eerste aflevering van 50 manieren om je lief te kozen voldoet aan een aantal mode-eisen: in de trant van De 10 meest aantrekkelijke oudere mannen en De nieuws top 10 zijn de tips van Bekende Nederlanders, onder wie twee Bobo's in the Bush, om het seksleven te intensiveren, keurig genummerd: vijftig voor hem en vijftig voor haar. Ook en vogue is het gebruik van oude, opzettelijk door de computer bekraste filmpjes, bijvoorbeeld van Tarzan en Jane. En in een hoekje van het beeld wordt naast de spreker een passend attribuut vertoond, zoals een penisbeeldje bij herentip 48 (,,Koop seksspeeltjes voor haar'') of een spuitende fontein bij damestip 49: `Slik het door'. Politicus in ruste Henk Westbroek steekt een vinger in zijn mond om de stelling te illustreren dat elke man, ook al ontkent hij het, wel eens zijn eigen sperma heeft geproefd: ,,Een klein beetje als een lichtelijk bedorven oester.'' Tip 49 voor mannen: ,,Zorg dat je sperma goed smaakt'', bijvoorbeeld door veel drop te eten.

Met dit soort programma's de concurrentie aangaan, dat is voor de publieke omroep onbegonnen werk. Daarom zou het denken in marktaandelen en formats daar verboden moeten worden. De harten van jongeren proberen te veroveren met Nova en Henny zoekt God, terwijl er elders op de kabel spiritueel gemasseerd en verbaal gekoosd wordt, dat lijkt me een daad van onversneden zelfhaat. Public or pubic, that is the question.