Philips gaat eisen stellen aan 50.000 leveranciers

Philips heeft vorig jaar zijn 50.000 verschillende leveranciers gevraagd wat hun beleid is op het gebied van milieu, veiligheid op het werk en kinderarbeid. Dat maakte het elektronicaconcern gisteren bekend tijdens de presentatie van het tweede maatschappelijk jaarverslag.

Philips kocht vorig jaar voor 19,2 miljard euro producten, onderdelen en diensten bij ruim 50.000 verschillende leveranciers. Volgens Barbara Kux, die bij Philips verantwoordelijk is voor de inkoop, is ,,duurzaamheid'' een belangrijk thema voor Philips en verwacht het bedrijf dat ook van zijn leveranciers. Zo eist Philips een bevestiging van al zijn leveranciers of ze wel of geen gebruik maken van kinderarbeid.

Philips heeft in november een formulier gestuurd naar een paar duizend leveranciers, waarin staat waar de bedrijven aan moeten voldoen. De rest van de formulieren gaat dit jaar de deur uit. Een volgende stap is de ontwikkeling van een meetsysteem waarmee de leveranciers zelf kunnen vaststellen hoe duurzaam hun werkwijze is. Ten slotte zal Philips de naleving van de duurzaamheidseisen controleren. Bedrijven in ,,risicolanden'' krijgen extra aandacht.

De eisen die in het formulier staan, zijn niet keihard. Als een leverancier bijvoorbeeld kinderen in dienst heeft, wil Philips samen met het bedrijf zorgen dat zij in ieder geval onderwijs en medische voorzieningen krijgen en dat de leverancier binnen een bepaalde periode zal voldoen aan de normen van de ILO, de VN-organisatie voor arbeidsverhoudingen. Arthur van der Poel, die bij Philips het thema duurzaamheid beheert, legde gisteren uit dat het geen zin heeft de banden met zo'n bedrijf meteen te verbreken, omdat daarmee de kinderen niet geholpen worden.

Zoals veel grote bedrijven probeert Philips meer vrouwen in de top te krijgen. Nu is een op de twintig leidinggevenden vrouw, één procentpunt meer dan vorig jaar. Het doel is een percentage van 10 procent over vijf jaar. Ook het percentage Aziaten in de top moet omhoog. Bijna 30 procent van Philips' 164.000 werknemers werkt in Azië, terwijl slecht 6 procent van de leidinggevenden van oorsprong Aziatisch is.