Het Beeld

Of de door Israël geliquideerde sjeik Yassin een wolf in schaapskleren of een goede herder was geweest, daar werd gisteren door deskundigen uit de respectievelijke kaartenbakken langs voorspelbare lijnen over gedebatteerd. Een ruime meerderheid liet zich niet misleiden door het knuffelimago van een pluizige broze man met piepstem.

VARA Laat doet niet op die manier aan politieke actualiteit en had in haar eerste voorjaarsuitzending een echt lam met vijf poten over de vloer. Het is zo'n natuurlijk fenomeen dat de meeste stadsbewoners alleen in overdrachtelijke betekenis kennen, maar het bestaat werkelijk, ook al moet je je van het vijfde pootje niet te veel voorstellen: het is meer een soort uitstulping.

Voor Claudia de Breij, de even poezelige als welbespraakte, tegelijk brave en ondeugende presentatrice van VARA Laat, is zo'n dier op schoot een kans voor open doel. Zenuwachtige huisdieren in een televisiestudio moeten onder de hete lampen meestal plassen, zodra je ze niet meer vasthoudt, dat is een wet zo oud als de koe van Mies Bouwman in een quiz uit 1959. Dus ook dit babyschaap liep leeg, onder luide aanmoediging van de nieuwe Mies.

Ze stoeide ook met Boudewijn de Groot in een wollen vest, een punkband die gebreide broeken showde en de zoetgevooisde Bredase rapper Extince, die in het nummer Voorprogramma zijn taalvirtuositeit laat becommentariëren door de tegenstem van een mooie zwarte zangeres, die vraagt: ,,Is het echt allemaal waar wat je zegt? Echt, allemaal waar?'' Ook droeg de zeer koningsgezinde VARA-coryfee een gedichtje over prinses Juliana voor en ondervroeg ze archeoloog Epko Bult, die van de redactie de briljante ondertitel kreeg: `delft in Delft'.

Na een wat moeizame start, waarin de grenzen van de verbale betamelijkheid luidruchtig verkend werden, begint VARA Laat in de loop van het seizoen op z'n plaats te vallen, als speels en progressief alternatief voor de vermoeide betweterij in Barend & Van Dorp. De andere vaste presentator, Dolf Jansen, heeft ook zichtbaar plezier wanneer hij zijn scherpe tongriem intelligent improviserend ten dienste stelt van een schrandere programformule. Er zijn nog steeds missers, maar die komen steeds minder voor. In het geanimeerde satirische onderdeel Café De Wereld maken de minder overtuigende karikaturen (Ayaan Hirsi Ali, Jaap de Hoop Scheffer) allengs plaats voor gouden vondsten als Jan Mulder, Chazia Mourali en een ondertitelde Arafat. Ook de teksten beginnen verbetering te vertonen.

VARA Laat is goed voor de animatie in Nederland met zo'n dagelijkse satire én met de nieuwe rubriek Kelvin, in een schriftje gekrabbelde notities vol taalfouten van een wereldwijs grotestadsjongetje. Hij schreef gisteren die `dooie mefrauw' niet te kennen, waarvoor alle tv-programma's alleen nog naar `oude filmen' lieten zien. Behalve Idols, maar daar zit een andere dooie mefrauw in de jury, die zijn vader `vroeger gijl' vond. Je moet er van houden, van de satire van VARA Laat, maar er zit zeker progressie in.