Dringen op antiekbeurs bij het erotisch kabinet

De 24ste Eurantica, de grootste Belgische kunst- en antiekbeurs, mikt op nieuwe, jonge kopers die een decoratief voorwerp zoeken.

Een stand vol art deco meubelen en dito lampen is het eerste waarop de bezoeker stuit bij het betreden van de Eurantica Brussel, de grootste kunst- en antiekbeurs van België. Aan de overkant omlijsten veloursgordijnen een interieur met enorme antieke kroonluchters, verderop staan Chinese terracotta beelden in zacht licht en elders hangt een absurd smokingjasje met plastic bekertjes aan de wand, gesigneerd door Salvador Dalí.

De 24ste Eurantica Brussel, die tot en met zondag duurt, heeft zijn presentatie vernieuwd. De beurs is in drie categorieën ingedeeld: de – omvangrijkste – `klassieke' sector, de 20ste eeuw tot 1960 en de niet-Europese kunst, die meer ruimte heeft gekregen. Onder het thema `Kunst zonder grenzen' biedt Eurantica een keur aan archeologie, Aziatica, `tribal art', sculpturen, schilderijen, textiel, meubelen, manuscripten en sieraden. Er worden 30.000 bezoekers verwacht, onder wie ook veel `Nederbelgen'.

Om zich te kunnen meten met andere internationale beurzen heeft de organisatie de toelatingseisen opgeschroefd. Galeries worden geselecteerd door een commissie van onafhankelijke experts. Alle objecten worden op echtheid en kwaliteit gecontroleerd en tijdens de beurs staan vijf experts klaar om kopers bij te staan en echtheidscertificaten af te geven.

Van de 130 standhouders komen er 100 uit België, de overigen uit Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië, Spanje en Groot- Brittannië. De stands bevinden zich in één grote hal met brede wandelpaden. Om het ruimtelijk effect te verhogen is de hoogte van de stands opgetrokken tot vier meter en dat werkt goed, vooral bij de monumentale wandkleden en andere ruimte eisende objecten. De deelnemers hebben veel aandacht besteed aan de inrichting van hun stands, die vaak een mix van stijlen en perioden bevatten.

Doelgroepen zijn onder meer beginnende verzamelaars die betaalbare stukken zoeken alsook (jonge) kopers, die een modern interieur willen combineren met bijvoorbeeld één levensgroot boeddha-beeld, een fragment van een Romeins sculptuur, of wellicht, gezien het aanbod op de beurs, een olifantenschedel uit 1900. Sommige antiquairs richten zich speciaal op woningdecoratie, zoals Stéphane de Harlez de Deulin die de inrichting van villa's en kastelen verzorgt en onder meer een kleurrijk, 18de-eeuws plafond te koop aanbiedt uit een herenhuis in Barcelona.

Eurantica is kleiner en intiemer dan de `dure' kunst- en antiekbeurzen zoals de PAN in Amsterdam en TEFAF in Maastricht en pretendeert ook niet daarmee te concurreren. De nadruk ligt op etnische en Aziatische kunst en art deco. En hoewel de ingang wordt opgesierd door een aan Rubens toegeschreven doek dat de beursorganisatie met hulp van sponsors wil laten restaureren, zal men hier geen tonnen kostende Oude Meesters aantreffen. De gemiddelde prijzen liggen er dan ook aanmerkelijk lager: zo'n tien- tot twintigduizend euro voor een object van goede kwaliteit. Maar voor minder kan men er ook terecht, bij de vele sieradenstands bijvoorbeeld en bij de kopergravures en prenten vanaf 100 euro, die flink wat kopers trokken. Dringen was het ook bij het `erotisch kabinet' van galerie Yannick David uit Brussel, waar achter een gordijntje onder meer glazen en ivoren fallussen en afbeeldingen van copulerende mensen en dieren vallen te bekijken.

,,Vorig jaar was het een slecht jaar'', vertelt beursdirecteur Sorella Acosta. ,,Maar we hebben het gevoel dat er weer meer dynamiek in de markt komt. Wat je wel merkt is dat er meer en meer interesse is voor kleinere stukken en verzamelobjecten en minder voor het grote meubilair, zoals de monumentalegarderobekasten. Die passen niet meer in een hedendaagse interieur. Onze art deco doet het heel goed, maar wat we nog moeten verbeteren is de sector schilderijen. De experts hebben ons daar ook op gewezen en volgend jaar zullen we daar nog selectiever te werk gaan.''

Eurantica Brussel, Expo (Heysel), Paleis 1, Belgiëplein 1, Brussel. T/m zo 28 maart. Inf 0032 24023666