OM-baas kritiseert politie

Opsporing van misdaad moet de primaire prioriteit van de politie blijven. Initiatieven van de politie om misdaad te voorkomen – `tegenhouden' in recherchejargon – mag niet doorslaan. De politie heeft bij beleid om misdaad te voorkomen slechts een beperkte rol.

Dat stelt de voorzitter van het college van procureurs-generaal, J. de Wijkerslooth, in het interne personeelsblad van het openbaar ministerie OM). ,,Een slachtoffer heeft geen boodschap aan de voordelen van tegenhouden. Die wil dat de dader gepakt wordt. Juist op dat vlak hebben politie en het OM onaanvaardbaar veel laten liggen'', aldus de Wijkerslooth.

Scheidend hoofdcommissaris B. Welten van het regiokorps Groningen heeft afgelopen weekeinde uitgehaald naar De Wijkerslooths mening over het voorkomen van misdaad. Volgens Welten bagatelliseert De Wijkerslooth daarmee de criminaliteit. ,,Als ik De Wijkerslooth hoor praten, gaat bij mij even het licht uit. Als het aan hem ligt, blijven we achter boeven aan rennen. Maak het potverdorie veiliger, denk ik dan, en bedenk niet alleen dat er meer politie moet komen'', zegt hij in een interview in het Dagblad van het Noorden.

Welten was, samen met de Amsterdamse hoofdcommissaris J. van Riessen, de afgelopen anderhalf jaar betrokken bij de vorming van het principe van `tegenhouden' in het opsporingsbeleid. Eind vorig jaar presenteerde hij in opdracht van de raad van hoofdcommissarissen het rapport `Tegenhouden troef' een alternatieve strategie voor misdaadbestrijding. ,,In termen van criminaliteitsbestrijding hebben we te lang ons heil gezocht in hozen. Achteraf controle, als het onheil al is geschied'', schreef hij in de verantwoording bij dat rapport. ,,Tegenhouden is misschien wel dé troef. Het wordt tijd dat die kaart wordt uitgespeeld.''

De Amsterdamse politie brengt dat beleid van tegenhouden al in de praktijk. Zo worden gestolen telefoons na aangifte `gebombardeerd' met sms'jes om het gebruik na diefstal zoveel mogelijk te frustreren. Binnenkort start een proef waarbij criminelen die de stad binnen rijden te maken krijgen met verkeerscontroles, zodat ze weten dat de politie hen in de gaten houdt.