Mozart en Casanova

,,Toen Mozarts opera Don Giovanni op 29 oktober 1787 in Praag in première ging, zat Casanova in de zaal. Dat is echt gebeurd, maar de voorstelling Hoe Mozart Casanova sloeg is pure fictie. Een `muzikaal lustspel' noemen we het. Een kluchtig spel over de liefde, muzikaal omlijst en ingevuld.''

Acteur Waldemar Torenstra (Amsterdam, 1974) speelt de knecht Leporello in de voorstelling Hoe Mozart Casanova sloeg van Orkater (regie: Gerardjan Rijnders). Mozart wordt daarin gespeeld door Alex Klaassen, Annet Malherbe is waardin, Jaap Spijkers is Casanova en Peter Blok speelt librettist Da Ponte. Waldemar Torenstra was eerder te zien als de zingende dief Gerrit in de film Ja zuster, Nee zuster en als Sven in de Vara-televisieserie De Band.

,,Louis Ferron heeft de ontmoeting tussen Casanova en Mozart als uitgangspunt genomen voor een gesprek over de liefde. De moraal van de opera Don Giovanni, waar de versierder eindigt in de hel, wordt geplaatst tegenover die van de oude Casanova. Hij zegt dat zijn ontrouw buiten alle regels valt, omdat hij volstrekt trouw is aan zichzelf. Mijn personage, Casanova's knecht Leporello, speelt een ondersteunende rol. Ik en de waardin, Annet Malherbe, duiken op tijdens alle cruciale momenten om de handeling te leiden.

,,De muziek van componist Maarten Ornstein speelt in Hoe Mozart Casanova sloeg een belangrijke rol. Het is de stuwende kracht achter de voorstelling, de laag onder de tekst. Wat personages voelen, hoor je in de muziek. En als de tekst saai wordt, maakt de muziek er iets funky's van. In opzet is Hoe Mozart Casanova sloeg niet eens zo heel verschillend van een klassieke opera. Er is een ouverture, er klinken aria's en recitatieven, en aan het slot is er een finale. Inhoudelijk loopt het uiteen van klassiek tot atonaal, maar er zitten ook lekkere jazz-grooves in. Daarnaast wordt er veel verwezen naar de opera's van Mozart, die ik trouwens prachtig vind. Ik heb er thuis zo'n drogistendoos vol van.

,,Aan de tekst hebben we nog wel een beetje geknutseld. Louis Ferron, de schrijver van dit stuk, is erg intellectueel. Soms moesten we daarom dingen verduidelijken. Wie Mozarts opera Don Giovanni niet minstens een paar keer gezien heeft, weet echt niet wie er ook weer met de `Stenen Gast' wordt bedoeld. En zo waren er nog wat dingetjes, want het materiaal is helemaal nieuw. Maar dat maakt dit project ook juist leuk. We hebben allemaal op de gok `ja' gezegd.

,,Zingend acteren is spannend. Ik heb mijn `nummers' netjes ingestudeerd, maar toen het orkest erbij kwam, verloor ik van schrik mijn timing. Dus nu sta ik weer gewoon stil terwijl ik zing, en laat het spel er langzaam bij komen. Gelukkig laat regisseur Gerardjan Rijnders ons daarin vrij. Wanneer je zingt hoef je ook niet zo extreem te acteren, want de woorden vertellen al zoveel. En het moet niet overdone worden, zoals je in musicals soms ziet.

,,Dit is de eerste keer dat ik echt met muzikanten werk. Ik heb wel eens eerder gezongen, maar live in het theater, zonder nabewerking – dat is pittig, hoor! En het is geen eenvoudige muziek om te zingen. Gelukkig is het muziektheater. Het hoeft dus niet allemaal volmaakt esthetisch te klinken, maar uiteindelijk sta je daar wel voor een zaal mensen. Dus heb ik zangles genomen, en oefen ik hard. Daar ga ik na deze productie ook gewoon mee door. Ik vind zingen ontzettend leuk en zou er later graag meer mee willen doen. Maar niet in musical of opera! Ik blijf een acteur, en geen zanger.''

Hoe Mozart Casanova sloeg door Orkater. Première: 1/4 Stadsschouwburg, Amsterdam. Daarna tournee t/m 10/6. Inl. www.orkater.nl of (020) 6060606