Vind dat kind, in godsnaam!

Het International Film Festival Rotterdam stuurt vanaf vandaag de bekroonde films uit zijn laatste competitie op tournee door Nederland, te beginnen in Wageningen. Geen optimale uitbreng, want de films gaan cityhoppen langs 21 filmtheaters en de liefhebbers moeten dus op hun qui-vive zijn.

Dat is wel de moeite waard, want de meest gelauwerde film in Rotterdam, The Missing van de jonge Taiwanees Lee Kang-sheng (drie prijzen), mag niet worden gemist. Die is prachtig en raadselachtig en ongelooflijk volwassen voor een regiedebuut, waarmee de superioriteit van de Aziatische film in Rotterdam bevestigd werd. De andere twee toerende Tigers, Summer in the Golden Valley en Unterwegs, zijn duidelijk minder onmisbaar.

Debuterend regisseur Lee Kang-sheng (bekend van hoofdrollen in films van Tsai Ming-liang), draait in The Missing twee droeve verhalen kunstig ineen. Dat kunstige zit vooral in het einde, waar de twee verhalen samenkomen (of lijken samen te komen) op een manier die naar nieuwe conclusies wijst en je dwingt de film te herzien.

Een grootmoeder raakt in een speeltuin in Taipeh haar kleinzoon kwijt. Minutenlang zien we haar rondlopen in de speeltuin en het park eromheen. Haar ontredderdheid verbeeldt Lee Kang-sheng door haar in cirkelvormige camerabewegingen te volgen, terwijl ze steeds weer de naam van het kind roept en steeds weer voorbijgangers aanklampt, die haar steeds weer dezelfde vragen stellen: hoe ziet hij eruit, wat had-ie aan, waar was hij voor het laatst? Geluid en beeld raken daarbij geleidelijk los van elkaar. We horen die gesprekken nog wel, maar we zien ze niet meer. We zien een met gras begroeide heuvel die het beeld beslaat en alleen net daarboven een stukje haar van de grootmoeder.

Haar radeloosheid wordt de onze: vind dat kind, in godsnaam! Maar langzamerhand krijgen wij er ook een eigen radeloosheid bij: heeft deze oma nog wel een kleinkind? Was het niet al dood? Hetzelfde geldt voor de andere verhaallijn, waarin een kleinzoon zijn opa zoekt.

Samen dolen ze door de stad die, modern en ongevoelig, bijna personage wordt, in elk geval méér personage dan enige volwassene. Dat is het opmerkelijkste en misschien ook wel het meest dreigende aan The Missing, de vrijwel complete afwezigheid van de generatie van de ouders in deze film. Alsof die zich hebben teruggetrokken in een aparte wereld van kantoren en auto's en hun ouders en kinderen te vondeling hebben gelegd.

Summer in the Golden Valley, debuut van Srdjan Vuletic, is een sympathieke, maar niet altijd even scherpe rebellenfilm over jongeren die in naoorlogs Sarajevo moreel de weg zijn kwijtgeraakt. Er zitten roerende scènes in, maar er hangt ook een atmosfeer van zelfbeklag omheen die afdoet aan het beoogde rauwe karakter van de film.

Van Unterwegs ten slotte, van de Duitser Jan Krüger, vroegen veel festivalbezoekers zich af waarom juist die een Tiger-Award kreeg. De roadmovie langs de Oostzeekust gaat over een broeierige driehoeksverhouding op een manier die aan veel andere films doet denken (Mes in het water van Polanski), maar die in geen enkel opzicht veel bijzonders te bieden heeft.

Tigers on Tour. The Missing. Summer in the Golden Valley. Unterwegs. In: Movie W, Wageningen. Tournee. Info: www.filmfestivalrotterdam.com