Innige relatie eredivisie met Holland Casino

Sinds twee jaar is Holland Casino de naamsponsor van de eredivisie. De aantrekkelijke deal voor dit bedrijf moet het casinobezoek stimuleren. Begeeft het profvoetbal zich daarmee op het hellend vlak van de ethiek?

In beeld verschijnen eredivisievoetballers die één voor één ten overstaan van twee strenge heren wat juichrituelen moeten demonstreren na een doelpunt. Zoals de pijl en boog (afgekeken van Andy van der Meyde) en het wiegen van een kind (voetballer net vader geworden). Dan komt de speler die op verzoek van de sponsor aan een speelautomaat trekt en vervolgens graaibewegingen maakt om de jackpot te incasseren van de gokkast die in de volksmond `de eenarmige bandiet' wordt genoemd.

Het is een van de vele tv-spotjes die voortvloeien uit de sponsoring van de eredivisie door Holland Casino. De kansspelaanbieder met bijna vijfduizend mensen in dienst is in 1976 opgericht met toestemming van de overheid. Holland Casino behaalde in 2002 een netto winst van 110.7 miljoen euro, op een omzet van ruim 528 miljoen euro. De winst wordt na aftrek van een deel voor het eigen vermogen geheel aan de staat afgedragen (106.6 miljoen euro).

Holland Casino fungeert voor het tweede jaar als geldschieter van de hoogste afdeling van het betaalde voetbal. Hoewel er door de aard van de deal zowel over samenwerking als over sponsoring gesproken kan worden. Holland Casino betaalt de Eredivisie NV, de entiteit van achttien clubs, op jaarbasis 5,5 miljoen euro. In ruil daarvoor krijgt het casinobedrijf zendtijd voor tv-commercials (waarde 2,6 miljoen euro), een stadionpakket met mogelijkheden voor bordreclame, plaatsbewijzen, vlaggen, advertenties in programmabladen (1,6 miljoen euro) en `premiums', waarbij bijvoorbeeld spelers zich inzetten voor commercials of andere sponsoractiviteiten (1,3 miljoen euro). De clubs hebben verder de mogelijkheid wat extra's te verdienen als zij nieuwe klanten naar de casino's weten te trekken. Hiervoor is een bonuspot beschikbaar die jaarlijks met een half miljoen euro wordt gevuld. Het zijn over het algemeen de kleinere clubs die hiervoor het hardst lopen. Vorig seizoen waren dat Vitesse, Willem II, Groningen, FC Twente, Heerenveen maar ook PSV.

Gezien de waarde van de zakelijke overeenkomst kan Holland Casino onmogelijk ontevreden zijn over de naamsponsoring van de eredivisie. De afspraken gaan zover dat de NOS als onderdeel van het tv-rechtencontract verplicht is de naam van Holland Casino Eredivisie te vermelden. Hoewel Studio Sport ook gesponsord wordt door Lotto, zorgt het logo ervoor dat de naam Holland Casino toch prominent in beeld komt.

Clubs werken mee door bijvoorbeeld casinobezoekers op trainingen te ontvangen en kennis te laten maken met spelers en trainers. Dat gebeurde in de Arena bij Ajax. PSV vierde vorig jaar zijn kampioenschap in het casino van Eindhoven. Holland Casino heeft twaalf vestigingen in Nederland. Elk casino kan vier clubs `bedienen'. Daartoe is bij elke vestiging een zogenoemde clubmanager aangesteld. ,,Je merkt ook op dit niveau dat we een logische verbintenis hebben met de eredivisie'', meent Nicole Lamberts, directeur marketing en communicatie. ,,De spanning van het voetbal past heel goed bij Holland Casino.''

Het bedrijf werkt na het verhogen van de naamsbekendheid aan een campagne die er op gericht is het bezoek aan de vestigingen op te voeren. Hoewel uitgaansgelegenheden van Holland Casino de enige legale casino's zijn in Nederland en het ook de bedoeling is de illegale gokpaleizen te beconcurreren, komt hierbij toch een ethisch aspect aan de orde: mensen worden aangezet tot gokken. Lamberts: ,,Onze casino's worden per jaar door 1,2 miljoen mensen bezocht. Driekwart van dit aantal komt een, twee of drie keer. Ze laten gemiddeld zo'n honderd euro achter in het casino. Dat bedrag geef je ook uit bij een etentje. Wij bieden een alternatief met een spannend spelletje.''

Gokverslaafden worden volgens Lamberts apart geregistreerd, en krijgen een toegangsverbod of -beperking. ,,We trainen onze medewerkers in het tijdig herkennen van probleemgevallen en daarbij werken we samen met de Jellinek-kliniek.''

Theo van Seggelen, voorzitter van de spelersbond VVCS, vindt dan ook dat Holland Casino in dit opzicht een goed bedrijf is. ,,Feit blijft echter dat je over gokken praat'', stelt hij. ,,Daar dien je kritisch tegen aan te kijken. Je moet je afvragen of het uit ethisch oogpunt wel kan dat voetballers casinobezoek promoten. Bij het zoeken naar een sponsor zou bij mij de eerste keuze niet op Holland Casino zijn gevallen. Maar de sport heeft het geld nu eenmaal hard nodig. Ik zou als oplossing willen pleiten voor een code. Net als bij de snoepreclame waar een tandenborstel in beeld komt.''

Minister Donner van Justitie ging Van Seggelen in zijn opvatting al voor. Tijdens het algemeen overleg in de Tweede Kamer over kansspelen, maakte hij vorige week nog eens duidelijk dat hij grenzen wil stellen aan reclame voor gokken. Holland Casino mag zijn monopoliepositie behouden, maar zal zich op dit gebied wel aan bepaalde regels moeten houden. Het bedrijf heeft zichzelf overigens ook al beperkingen opgelegd. Als de reclamecode eenmaal is opgesteld, wil Donner kijken of binnen dat raamwerk de commercials van Holland Casino Eredivisie passen. De SP, GroenLinks, de SGP en de ChristenUnie vinden nu al dat er hiermee een grens wordt overschreden. Maar de regeringspartijen beschouwen het als irreëel en onhaalbaar dat er een verbod komt op reclame voor kansspelen.

Het zal duidelijk zijn dat Holland Casino een eventuele verlenging van het contract met de Eredivisie NV laat afhangen van de reclamecode die Donner straks uit de hoge hoed tovert. Volgend jaar is sowieso een evaluatiemoment ingebouwd. Daarna heeft Holland Casino een optie voor nog twee jaar tegen dezelfde condities: 5,5 miljoen euro per seizoen. Lamberts: ,,Wij wachten de politieke discussie af en willen onze baas (minister van Justitie, red.) niet tegen het hoofd stoten. Ik denk dat er medio dit jaar meer duidelijkheid zal zijn.''

Voorlopig kan de tv-kijker zich dus nog vergapen aan de reclamespots waarin voetballers reclame maken voor casinobezoek. Er is volgens Lamberts gekozen voor een toonzetting van onderkoelde humor. ,,In heel nauw overleg met de ENV.'' Leuk of smakeloos? Van Seggelen: ,,Ik vind het op het randje. Maar het is typische voetbalhumor. Dit vinden de spelers leuk.''

Volgens Lamberts ervaren de spelers het als ,,helemaal geweldig'' op deze wijze aan de spots mee te werken. Ricky Hoogendorp (RKC) kan dat bevestigen. ,,Het was inderdaad leuk om dit een keer te doen. Ik heb er positieve reacties op gehad. De meeste spots zetten volgens mij helemaal niet aan tot gokken, maar werpen een ander licht op een avondje casino.''