Campina gaat bedrijven in Azië kopen

Zuivelbedrijf Campina heeft te kampen met tegenslagen in Nederland en Europa. Daarom heeft de coöperatie plannen om nog dit jaar voor honderden miljoenen bedrijven in Azië te kopen.

De coöperatie Campina, waarvan de achterban grotendeels uit melkveehouders bestaat, groeit nauwelijks meer in de Europese landen waarin zij actief is. In Polen lijdt het bedrijf verlies, Duitsland is al jaren een moeilijke markt en ook in Nederland daalde vorig jaar omzet en winst. Campina is het grootste merk in de Nederlandse supermarkten, maar hoeveel winst Campina hier boekt, maakt de coöperatie nooit bekend. Nederland en Duitsland zijn veruit de belangrijkste landen voor het bedrijf.

Campina maakte gisteren bekend dat het in Nederland vorig jaar winst maakte en ook dat het dit jaar waarschijnlijk niet in de rode cijfers komt. Directievoorzitter T. Sanders zei wel dat het resultaat vorig jaar ,,meer dan een beetje'' zakte. Oorzaak is de prijzenoorlog in de supermarkten: ,,Aanbieders slaan elkaar het hoofd in''. Over dit jaar zei Sanders dat hij ,,grote zorg'' heeft dat de prijzenslag het resultaat verder onder druk zet.

De omzet van Campina kwam op 3,66 miljard euro, ongeveer gelijk aan die van 2002. Een vijfde van de Campina-omzet komt uit Nederland, 778 miljoen euro. Dat is 5 procent minder dan in 2002. Overnames moeten de dalende omzet en winst compenseren. ,,We zijn weer toe aan acquisities'', zei financieel directeur S. Quist. Hij kijkt daarbij vooral in Azië, maar niet naar China. Sanders: ,,Daar is veel concurrentie. Ik hoor dat weinig mensen daar geld verdienen.'' Campina groeide vorig jaar vooral buiten de eurozone, met name in Groot-Brittannië en Rusland.

Campina introduceerde vorige maand melk die elf in plaats van acht dagen lang vers blijft. Hiermee probeert het bedrijf tegemoet te komen aan de trend dat consumenten steeds vaker één keer per week groot boodschappen doen. Melk hoeft daardoor niet tussentijds gekocht te worden.