`Meer concurrentie bij pompstations'

De concurrentie tussen benzinestations op lokale en regionale wegen is toegenomen. Dat constateert de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) in zijn eerste jaarlijkse `scan' van de concurrentie op de benzinemarkt.

De keuzemogelijkheden in prijs, service en spaarsystemen zijn aanzienlijk toegenomen, schrijft de NMa. Steeds meer consumenten maken gebruik van kortingssystemen. Het aantal stations dat korting biedt aan automobilisten met een ANWB-spaarkaart is gestegen tot driehonderd, zowel langs de snelweg als langs andere wegen. Ook komen er nieuwe kortingssystemen bij.

De belangrijkste oorzaak van de toegenomen concurrentie ligt volgens de NMa in het groeiende aantal onbemande tankstations, van de merken Tango, Tinq en Argos. In augustus 2003 was 14 procent van de tankstations onbemand. Deze stations hebben volgens de NMa een ,,prijsdrukkend effect'' op andere stations in hun omgeving. Landelijke adviesprijzen hebben hierdoor steeds minder betekenis. De werkelijk betaalde prijzen verschillen zowel per station als per consument en kunnen tot 14 procent onder de adviesprijs liggen.

De concurrentie langs de snelwegen verloopt nog traag, constateert de NMa. Hier wordt het aanbod nog sterk gedomineerd door Shell, BP en Esso. Twee door de overheid georganiseerde veilingen van pompstations hebben één nieuwkomer opgeleverd, Samba Oil. Gulf en Q8 wisten respectievelijk vier en twee nieuwe stations te bemachtigen.

De NMa kondigde in maart 2003 aan ieder jaar een kort onderzoek, een `scan', te doen naar de concurrentie op de benzinemarkt. De NMa deed dit nadat een onderzoek naar vermeende verboden steun van oliemaatschappijen aan pompstations door gebrek aan bewijs was vastgelopen.