Essent vreest hoge kosten na opsplitsen

Het energiebedrijf Essent vreest dat een gedwongen afsplitsing van het elektriciteitsnet, zoals minister Brinkhorst wil, het bedrijf veel geld kost. ,,Dat kost ons 60 miljoen euro extra'', stelt topman Boersma.

De bestuursvoorzitter van Essent, dat actief is in elektriciteit, gas en kabeltelevisie, zei dat gisteren volgens het persbureau ANP bij de presentatie van de jaarcijfers in Arnhem.

De netwerken vormen een stabiele bron van inkomsten en onderpand voor het verkrijgen van leningen. Zonder de netten zullen de energiebedrijven, zo vrezen ze, geen leningen meer kunnen krijgen voor investeringen in nieuwe elektriciteitscentrales. De `uitgeklede' energiebedrijven worden ook een gemakkelijke prooi voor overname door buitenlandse energiebedrijven.

Ook de kosten van opsplitsen zijn hoog, stelde Boersma. ,,Er moeten twee hoofdkantoren komen en allerlei andere zaken moeten ontvlochten worden. Als alle energiebedrijven in Nederland dat moeten doen, kost dat samen 300 miljoen euro. Dat is 30 euro per huishouden per jaar.''

De omzet van Essent is in 2003 met 5,9 procent gestegen tot 7,3 miljard euro. Het bedrijfsresultaat steeg met 11,3 procent tot 503 miljoen euro en de nettowinst kwam uit op 389 miljoen euro. Essent is in 1999 ontstaan uit de fusie van de Pnem-Mega Groep en de Edon Groep, die op hun beurt weer voortkwamen uit allerlei regionale nutsbedrijven. Essent heeft zijn oorspronkelijke activiteiten, de productie en verkoop van energie, uitgebreid met kabeltelevisie (1,7 miljoen aansluitingen), internetdiensten en afvalverwerking. Het bedrijf is actief in Zuidoost-Nederland en de provincies Flevoland, Noord-Brabant en Limburg.

Het besluit over het afsplitsen van de elektriciteitsnetwerken wordt waarschijnlijk vanmiddag genomen door het kabinet. Brinkhorst zal vervolgens maandag zijn plannen bekendmaken. ,,Volgende week komt er een brief van de minister'', zei de Essent-topman. ,,Daar moeten we op wachten. Wij willen geen overhaaste stappen nemen. Eerst moeten we ons concentreren op de liberalisering.''

Per 1 juli gaat de stroommarkt open voor consumenten en kunnen klanten zelf hun leverancier kiezen. Het grootste probleem hierbij is de afhandeling van de facturen. ,,We hebben problemen en zijn hard bezig deze op te lossen'', zei Boersma. ,,Essent bestaat uit verschillende nutsbedrijven die samen zijn gegaan. Ook de facturering moest worden gebundeld. We hebben het afgelopen jaar ongeveer driehonderd extra mensen aangenomen en veel geïnvesteerd in ICT om alles ordelijk te laten verlopen.''

Die extra investeringen kostten het afgelopen jaar circa 20 miljoen euro. De komende tijd komt daar door de liberalisering nog eens 60 miljoen per jaar bij. ,,We zijn er nu klaar voor.'' Boersma verwacht dat ongeveer 5 procent van alle klanten wisselt van energiebedrijf. ,,Uit ervaringen in andere landen hebben we geleerd dat het ergens tussen de 3 procent en 7 procent ligt.''