Voorkeur Beeldende Kunst

Yinka Shonibare

De meeste installaties van Yinka Shonibare in Museum Boijmans van Beuningen bestaan uit groepen etalagepoppen, altijd zonder hoofd, die gehuld zijn in jurken en pakken van `Dutch Wax' een cruciaal element in Shonibares oeuvre. Dutch Wax, een vrolijke gekleurde stoffensoort met wilde patronen, is zo'n honderdvijftig jaar geleden door Nederlanders naar Afrika geïmporteerd. Deze `Afrikaanse stoffen', al decennia gemaakt en ontworpen door bedrijven in Helmond en Manchester, zijn populair en veel Afrikanen dragen het als typisch voorbeeld van een `eigen' Afrikaanse identiteit. Dutch Wax is dus een multiculturele kluts. Iedere keer als Shonibare het Dutch Wax gebruikt, zet hij als het ware een groot, kleurrijk vraagteken neer. Want waar staat die stof eigenlijk voor? Is het een symbool van `Afrikaanse identiteit', of vooral van westerse koopmansgeest? Door die stof zo prominent te gebruiken, hangen die vragen als een zwaard van Damocles boven Shonibare. Op genadeloze, bijna wellustige wijze buit Shonibare deze cultuurkluts uit. Zo zijn de jurken en pakken bij voorkeur van Victoriaanse snit, en dwingt hij zijn poppen in opstellingen die vrijelijk verwijzen naar ijkpunten uit de 19de-eeuwse westerse cultuur. Het werk van de Brönte-zuster komt voorbij, Charles Dickens en in Boijmans hangt ook een prachtig beeld van een meisje op een schommel, dat is gemodelleerd naar een schilderij van de 18de-eeuwse kunstenaar Fragonard. Zo weet Shonibare alle vooropgezette ideeën over multiculturaliteit effectief te ondergraven.

Yinka Shonibare, Double Dutch t/m 24 apr Museum Boijmans van Beuningen, Museumpark 18-20, R'dam.

Vis Vitalis

In het Utrechtse Centraal Museum is een expositie ingericht met visstillevens, getiteld Vis Vitalis. Er hangen circa zestig schilderijen uit de periode 1550-1700 met aantrekkelijke voorstellingen van viskramen, haringbanketjes, of een vangst op het keukenaanrecht. Een apart programma, Vis Video, toont video's van hedendaagse kunstenaars en verder zijn er ook antiquarische visboeken, vissen op sterk water en echte vissen in aquaria.

Vis vitalis; stillevens van Hollandse en Vlaamse meesters, 1550-1700 t/m 9 mei Centraal Museum, Nicolaaskerkhof 10, Utrecht. Di t/m zo 11-17u.

Alphonse Mucha

Gelukkig omvat de presentatie van Alphonse Mucha (1860-1939) in de Kunsthal veel meer dan alleen Jugendstil-affiches. Mucha was ook illustrator, sieradenontwerper, beeldhouwer en een ambitieus schilder. In Parijs gold deze duizendpoot als een van de belangrijkste art nouveau-kunstenaars. Zijn doorbraak dankte hij aan de beroemde actrice Sarah Bernhardt. Mucha hoort ook tot de Oost-Europese schilders van rond 1900 die probeerde in te spelen op de politieke actualiteit.

Alphonse Mucha, meester van de Jugendstil t/m 23 mei in de Kunsthal, Rotterdam. Di-za 10-17u, zo 11-17u.

Dante Gabriel Rossetti

Op de mooi onderbouwde expositie over Dante Gabriel Rossetti (1828-1882) in het Van Goghmuseum zijn alle grote werken van de schilder present. De Pre-Raphealite Rossetti is vooral te zien als schepper van decadente dromen, van hypergevoelige, in zichzelf gekeerde vrouwenfiguren, van verholen erotiek. Rond 1860 begon Rossetti grote vrouwenportretten in Venetiaanse stijl te maken vooral van zijn vaste model en latere vrouw de beeldschone, maar tragische Elizabeth Siddal.

Dante Gabriel Rossetti t/m 6 juni in het Van Gogh Museum, Paulus Potterstraat 7, Amsterdam. Dag 10-18u.

En verder

Van Corot tot Cézanne – De natuur als atelier t/m 9 mei Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41. Di-zo 11-17u; Tacita Dean t/m 16 mei De Pont, Wilhelminapark 1, Tilburg. Di-zo 11-17u; Edward Steichen t/m 25 en Mike Disfarmer t/m 11 april Kunsthal, Westzeedijk 341, R'dam. Di t/m za 10-17, zo 11-17u; Hans Op de Beeck t/m 11 april GEM, Stadhouderslaan 43, Den Haag. Di t/m zo 12-20u; Antonio Saura, kruisigingen t/m 18 april Cobra Museum, Sandbergplein 1-3, Amstelveen. Di-zo 11-17u; Shinkichi Tajiri t/m 4 april Museum Het Valkhof, Kelfkensbosweg, Nijmegen. Di t/m vr 10-17u; za zo 12-17u.