`Je speelt voor een soort zwart gat'

Het North Sea Jazz-festival verhuist in 2006 hoogstwaarschijnlijk van de bakermat in Den Haag naar Rotterdam. Het Haagse gemeentebestuur hoopt het vertrek nog te kunnen voorkomen, maar jazzmusici zijn er niet rouwig om.

Nostalgie, dat is voor jazzmusicus Wouter Turkenburg wat het North Sea Jazzfestival bindt aan de locatie bij het strand van Scheveningen: ,,Veel kippenvelmomenten heb ik gehad op die plek, dus daarom vind ik het jammer dat het festival straks niet meer in Den Haag is.'' Maar Turkenburg, die er vaak heeft gespeeld, vindt ook: ,,Het is praktisch eigenlijk niet meer te doen op deze plek.''

Deze plek is het Nederlands Congres Centrum, waar elk jaar het grootste jazzfestival ter wereld wordt gehouden. Vorig jaar was het voortbestaan van North Sea Jazz hier al onzeker geworden. De Statenhal, waar de grote acts altijd spelen, wordt namelijk in 2005 gesloopt om plaats te maken voor Europol. ,,Wij wilden de Statenhal als locatie voor het festival behouden, maar het is helaas niet positief uitgevallen'', zegt festivaldirecteur Theo van den Hoek, die daarop is gaan praten met de gemeente Rotterdam.

Gisteren werd bekend dat het evenement, dat deze zomer zijn 29ste editie beleeft, met ingang van 2006 in de Rotterdamse Ahoy' zal plaatshebben. De gemeente Den Haag liet daarop weten er alles aan te zullen doen om het festival te behouden, maar volgens Van den Hoek heeft dat niet veel zin meer: ,,Ik heb er alle vertrouwen in verloren dat er nog een overeenkomst met de Statenhal komt.''

Jazzmusici liggen niet wakker van de verhuizing. ,,Het zal me een zorg zijn waar dat festival wordt gehouden'', zegt Han Bennink, prijswinnaar van de allereerste Bird Award. ,,Voor jazzmusici is werk werk, en dan maal je niet om de locatie. Het gaat om de inhoud.'' Pianist Misha Mengelberg: ,,Oh, gaat North Sea Jazz verhuizen? Tsja, ik heb dat festival altijd bestreden, dus het kan me niet veel schelen. Ik speel wel mee als ze me vragen, maar mijn hart ligt er niet.''

De onverschilligheid over de locatie komt voort uit de afkeer van het festival zelf. ,,North Sea Jazz vinden wij musici het slechtste festival ter wereld. Het is net een braderie; afschuwelijk onpersoonlijk en smakeloos rechts en conservatief in de programmering. Als een jonge schilder nu Van Gogh imiteert lachen we hem uit. Als een jonge jazzmusicus Coltrane of Davis naspeelt, wordt hij uitgenodigd voor North Sea Jazz'', zegt Bennink. Mengelberg vindt: ,,Inhoudelijk is vrijwel alles wat ze daar doen gruwelijk. North Sea Jazz is blijven steken in de jaren zestig.''

Musicus Wouter Turkenburg, die ook hoofd is van de jazzafdeling van het conservatorium in Den Haag, komt wel graag op het festival. ,,Tijdens het festival treedt er elk uur wel iemand van het conservatorium op'', vertelt Turkenburg. ,,Maar vroeger ging je eerst even wat wandelen op het strand en dan ging je naar een optreden. Nu is het programma enorm vol.'' En met de groei van het festival, dat zo'n 70.000 bezoekers trekt, zijn ook de problemen gekomen met het parkeren en de ruimte voor de optredens: ,,Altijd gedoe op het dakterras. Vorig jaar liep het dakterras tijdens de sound-check al vol, zodat een vrouw die haar kind de borst was gaan geven, haar man niet meer kon zien optreden.''

Het optreden in de Prins Willem Alexander-zaal, voor de kleinere acts, was ook al geen genoegen. ,,Er ligt een soort voetbalveld tussen podium en publiek, zodat je voor een zwart gat zit te spelen. Met de intimiteit van jazz heeft dat niets te maken'', zegt Turkenburg. En het gebied rond het congrescentrum is ook niet echt gezellig met het Joegoslavië-tribunaal en straks Europol, vindt Turkenburg: ,,Al die boevenauto's die af en aan rijden tussen grauwe kantoren.''

In de Rotterdamse Ahoy' wordt het zeker sfeervol, verwacht Van den Hoek: ,,We kleden de hallen gewoon aan.''