Bij BMW schijnt de zon weer

De Duitse auto-industrie, waar één op de zeven leden van de beroepsbevolking bij betrokken is, heeft het moeilijk. Maar BMW onttrekt zich aan de malaise.

BMW heeft vier jaar na het afscheid van Rover het financiële `drama' met de Britse autofabriant definitief achter zich gelaten. Bestuursvoorzitter Helmut Panke becijferde gisteren tijdens een toelichting op de jaarcijfers van het autoconcern uit Beieren dat de solvabiliteit (eigen vermogen als percentage van het balanstotaal) van BMW in die periode van 10,5 naar 26,3 procent is gestegen. En de cijfers van gisteren, een operationele winst van 3,2 miljard euro op een omzet van 41 miljard, lijken die opgaande lijn alleen maar te bevestigen.

Vergeten zijn daarmee de slordige negen miljard D-mark aan verliezen die in zes jaar bij Rover zijn geleden, wat voormalig bestuursvoorzitter Bernd Pischetsrieder, tegenwoordig baas bij Volkswagen, de kop kostte.

De miljardairsfamilie Quandt, voor 46 procent eigenaar van BMW, zette Pischetsrieder voor de bewezen diensten op straat, maar niet voordat hij de pareltjes uit de kroon van British Leyland had gepikt. De terreinwagen Landrover leverde BMW onschatbare technische informatie op om een eigen multi purpose vehicle (MPV) te ontwikkelen. Dit merk werd later voor meer dan een miljard dollar verkocht aan Ford. Ook werd de Mini weggekaapt uit Llongbridge. Het wagentje onderging een volledige restyling onder Duitse supervisie in München.

Vorig jaar zijn er meer dan 176.000 van verkocht. Gevoegd bij 300 Rolls-Royces en 928.000 BMW's, verkocht het Zuid-Duitse concern vorig jaar 1,1 miljoen auto's. Daarmee bereikte BMW zijn doel meer dan een miljoen auto's te verkopen.

Ondanks de teruglopende winst en omzet op de Duitse thuismarkt, waar vooral de nieuwe belasting op dienstauto's voor hogere ambtenaren en regeringsfunctionarissen de omzet van dure BMW's, Mercedessen en Audi's zwaar onder druk heeft gezet, ontwikkelt BMW zich tot een witte raaf in Duitsland. Het autoland bij uitstek, waar één op de zeven leden van de totale beroepsbevolking direct of indirect in de autoindustrie werkzaam is.

Volkswagen gaat echter gebukt onder massaontslagen (5.000 mensen weg) en rigide bezuinigingen. Daimler-Benz krijgt het geldverslindende financiële lek bij de Amerikaanse partner Chrysler maar niet boven water.

BMW lijkt op dit moment immuun voor al die problemen. De merknaam blijkt ijzersterk, ondanks de enorme veranderingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. ,,We zijn sinds 1992 uitgegroeid van een bedrijf met één merk met drie producten tot een fabrikant van drie merken met tien verschillende producten'', zegt Panke.

Zelfs Rolls-Royce, dat onder Duitse leiding een totale gedaanteverwisseling heeft ondergaan ten opzichte van het voormalige Britse product, draagt zijn steentje bij aan het succes van de BMW-groep. Van de nieuwe Rolls-Royce Phantom zijn er vorig jaar 300 verkocht. Dit jaar streeft BMW naar de verkoop van 1.000 Rolls-Royces. ,,Maar ach'', relativeert Panke, ,,dat hangt ook een beetje af van de grootte van de garage van de klant. Een Rolls-Royce is niet de eerste of tweede auto van een klant, maar meestal de zevende.''

De VS, een grotere markt voor BMW dan Duitsland, blijft vitaal voor de winstontwikkeling. Financieel directeur Stefan Krause is echter zo optimistisch dat hij heeft besloten BWM volgend jaar niet langer te verzekeren tegen de waardedaling van de dollar, omdat hij denkt dat het dieptepunt met de Amerikaanse munt zo'n beetje wel is bereikt.