Peijs houdt vast aan systeem autowrak

Minister Peijs (Verkeer) handhaaft de regeling om de berging van autowrakken door één organisatie te laten coördineren. Dat zei ze gisteren tijdens het debat in de Tweede Kamer over de bergingsproblematiek. Ze gaat daarmee tegen de wens van de Kamer in.

Peijs neemt het besluit ondanks moties en oproepen vanuit de Kamer om vrije aanbesteding in te voeren. Als haar beleid over twee jaar niet werkt, is de minister bereid ,,het boetekleed'' aan te trekken, beloofde ze de Kamerleden. De Stichting Incident Management Nederland (SIMN), die sinds 1999 het bergen van auto's op de snelwegen regelt, heeft 80 procent van de bergingsbedrijven onder contract. Hoewel de `aanrijtijd' van een niet-gecontracteerd bedrijf korter kan zijn, belt de politie die berger niet. Als het lang duurt voordat een wrak geborgen wordt, onstaan files en daardoor onveilige situaties. In het ergste geval vallen er doden doordat slachtoffers lange tijd beklemd zitten.

Dit laatste is voor de VVD reden alsnog een motie in te dienen om een uitspraak te vragen van de Tweede Kamer. Deze fractie wil heldere afspraken waardoor in levensbedreigende situaties de berger die het snelst ter plekke is de werkzaamheden uitvoert. De woordvoerders vinden daarnaast dat afluisteren van de politieradio (scannen) verboden moet worden.

De PvdA stelde een ,,transparantere'' regeling voor waarbij alle bergingsbedrijven zich aansluiten. De LPF diende een motie in voor jaarlijks onderzoek naar `aanrijtijden'. Het rapport hierover is volgens de LPF onvoldoende.

Peijs hield de Kamer voor dat niet de bergers, maar de brandweer slachtoffers uit autowrakken moet bevrijden. Bedrijven die de politieradio scannen, krijgen geen ontheffing om over de vluchtstrook te rijden.