Magnum Light na discussie vetzucht

Voedingsbedrijf Unilever komt met een light versie van Magnum, het meest verkochte ijsje van Nederland. Het ijsje bevat 30 procent minder calorieën en 33 procent minder vet.

Belangrijke reden om het aantal calorieën terug te brengen is de recente discussie over vetzucht, zegt Unilever. In een gewone Magnum zitten 250 kilocalorieën, in de Light 170 kilocalorieën. Afgelopen jaar werden 40 miljoen Magnums verkocht in Nederland. ,,In de discussie over zwaarlijvigheid willen we geen deel zijn van het probleem, maar deel van de oplossing'', verklaart de woordvoerder.

Magnum Light is sinds deze week verkrijgbaar bij enkele pompstations. Later deze maand volgt de rest, en vrijwel alle horeca, kantines en bioscopen. Volgende maand ligt het ijs bij supermarkten. Zowel Magnum Classic als Light kost 1,50 euro.

In januari zei Unilever-topman Burgmans in deze krant dat hij zich deels verantwoordelijk voelde voor het overgewicht in de westerse wereld, hoewel volgens hem de afgenomen lichaamsbeweging de hoofdoorzaak van het probleem is. ,,Wij vinden dat een Magnum thuishoort in een gezond dieet, mits met mate. Eén per week bijvoorbeeld.''

In Magnum Light zit 17 gram koolhydraten, tegen 25 gram in het gewone Classic. Het nieuwe ijsje bevat 9,9 gram vet, tegen 15 gram in Classic. Het Voedingscentrum vindt de Light een ,,goede stap'', maar acht een Magnum nog steeds een ,,enorme hap'', aldus een woordvoerster. Een Magnum Light maakt dikker dan een volkorenboterham met halvarine en 30+ kaas (170 tegen 155 kcal), aldus het Voedingscentrum. Halvering van het ijsje zou een volgende goede stap van Unilever zijn, meent het instituut.

Unilever gaat binnenkort ook een `0-procent vet' Solero-ijsje verkopen en komt met een light versie van Hertog-dessertijs, met 50 procent minder calorieën. het concern wil deze producten ook verkopen in andere Europese landen.