Jumbo gaat saneren na omzetdaling

Spelletjesfabrikant Jumbo gaat drastisch saneren onder het personeel en het aantal spelletjes dat het bedrijf uitgeeft. Oorzaak is de sterk teruggevallen verkoop, met name in Duitsland.

Dit verklaart interim-directeur R. Pieters die sinds 1 maart de leiding heeft van Hausemann & Hötte, zoals de Amsterdamse onderneming formeel heet. Jumbo is het belangrijkste merk van het bedrijf, dat onder meer Stratego en Mens erger je niet uitgeeft. De vorige directeur, T. Folmer, is twee weken geleden door de raad van commissarissen naar huis gestuurd.

Pieters, die de afgelopen jaren bij telecombedrijf KPN werkte en eerder directeur was bij boekhandelsketen Bruna, moet uiterlijk 1 mei een plan aan de commissarissen presenteren waarmee het bedrijf nieuw leven is in te blazen. Pieters verwacht dat ruwweg eenderde van het personeel weg moet. Bij de onderneming werken nu nog 190 mensen. Drie jaar geleden waren dat er nog 220.

Volgens Pieters ligt de omzet van Hausemann & Hötte ,,ergens tussen de 40 en 50 miljoen euro''. Een jaar geleden lag dat ,,zeker nog 10 miljoen euro hoger''. ,,Daarom moeten de kosten in lijn met de omzet worden gebracht'', zegt Pieters. Voor dit jaar, de onderneming sluit de boeken eind juni, wordt een verlies verwacht. Vorig jaar zat het bedrijf ook in de rode cijfers. Pieters wil niet zeggen hoe hoog de verliezen zijn.

Hausemann & Hötte is voor 78 procent in handen van ABN Amro. De rest van de aandelen zit bij het management, waaronder de twee weken geleden vertrokken directeur Folmer. ABN Amro kocht het belang in mei 2002 van de familie Hötte. Tegelijkertijd verkocht participatiemaatschappij NPM haar belang van 16 procent aan het management.

Het bedrijf is actief in de Benelux, Duitsland en Groot-Brittannië. Volgens Pieters is het probleem dat het bedrijf te weinig `succesnummers' heeft, zoals het spel Miljonairs, naar het gelijknamige tv-programma Weekend Miljonairs, was.

Drie jaar geleden werd onder meer J. Pennink bij voedingsfabrikant Unilever weggehaald om de marketing te verbeteren. Volgens Pieters geeft het bedrijf nu 1.200 spelletjes uit. ,,Dat is veel te veel. Dat aantal moet drastisch terug.''