Britse Mini helpt BMW aan record van 1,1 miljoen auto's

De Duitse autofabrikant BMW heeft vorig jaar een record van 1,1 miljoen auto's verkocht, een stijging van 4,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Een belangrijk deel van de gestegen afzet van de groep, met merken als BMW, Mini en Rolls-Royce, werd gerealiseerd door de verkoop van meer dan 176.000 Mini's, een stijging van 22 procent. Mini bleef onderdeel van BMW toen het, na miljardenverliezen in Groot-Brittannië, enkele jaren geleden afscheid nam van Rover.

Van de nieuwe Rolls-Royce Phantom – het Britse merk dat BMW in bezit kreeg na een strijd met concurrent Volkswagen – zijn er vorig jaar driehonderd verkocht. De nieuwe Rolls is uitgerust met een twaalfcilinder motor en een aluminium koetswerk en kost in Nederland ruim 0,5 miljoen euro. BMW heeft voor dit jaar hoge verkoopverwachtingen van de volledig gerestylede Rolls-Royce, die in Nederland te koop is vanaf 525.000 euro. Het merk BMW zelf verkocht vorig jaar 928.000 auto's en 93.000 motorfietsen. Zowel de omzet (41,5 miljard euro, een daling van 2 procent) als winst (1,9 miljard, een daling van 4 procent) van BMW liep in 2003 terug.

Toch toonde bestuursvoorzitter Helmut Panke zich tijdens een toelichting op de cijfers vanochtend tevreden. 2003 was volgens de topman een overgangsjaar voor BMW dat belangrijke nieuwe modellen, onder meer de Rolls-Royce en de nieuwe BMW 5-serie, heeft gelanceerd. Deze nieuwe modellen zijn volgens Panke goed door de markt ontvangen. Dit najaar brengt het bedrijf ook nog een kleine BMW 1-serie op de markt die voor verdere volumegroei moet zorgen. Dergelijke groei is nodig als BMW als zelfstandig fabrikant in de zich snel consoliderende auto-industrie wil kunnen overleven.

Ook ondervond BMW wat zijn omzet betreft vorig jaar hinder van de sterke euro ten opzichte van de dollar. Panke toonde zich tevreden met de groei op de belangrijke markten voor BMW van West-Europa en de Verenigde Staten. Met inbegrip van thuismarkt Duitsland, waar de verkopen licht terugliepen, haalt BMW 70 procent van zijn omzet op deze drie markten.

Azië geldt als een grote groeimarkt voor BMW. Met name in China hoopt de autofabrikant de komende jaren zijn omzet, vooral in het topsegment, te verhogen. De BMW-topmodellen in de 5- en 7-serie die in China worden verkocht, worden in Duitsland geproduceerd.

BMW hoopt in China te kunnen profiteren van de populariteit van de Chinees-Nederlandse autocoureur Ho Pin-Tung, die is opgegroeid in Velp en een proefrit heeft gemaakt in een Williams-BMW Formule 1-auto.