Actie schuimkraag

Jan des Bouvrie heeft er een. En Albert Verlinde en Bridget Maasland niet te vergeten. De Beertender rukt op en heel wat bekende Nederlanders hebben hem al thuis staan: hun foto's op de website van de nieuwe thuistap van Heineken stralen één en al vrolijkheid uit.

Één groep heeft het apparaat nog niet in huis. De slijter, althans de overgrote meerderheid van Nederlandse slijterijen. Heineken wil liever dat het apparaat wordt verkocht door supermarkten en elektronicawinkels. In die winkels kan het dan mooi naast dat andere apparaat staan dat geboren is uit een alliantie: de Senseo, van Philips en Douwe Egberts. De Beertender is van Heineken en Krups.

Die aanpak zint de slijters niet. Volgens de georganiseerde drankverkopers mag Heineken wel een hele groep uitsluiten – bijvoorbeeld alle slijters – maar niet bijna alle slijters, zoals nu gebeurt. Van de 2.500 slijters die er in Nederland zijn, krijgen slechts 150 het apparaat daadwerkelijk geleverd. De rest wil nu naar de NMa.

De frustratie is te begrijpen. De slijter heeft het toch al moeilijk door de prijzenslag van de supermarkten, vooral omdat bier een voorname rol in die slag speelt. Het bier van Heineken, zo constateerde de horeca onlangs, is bij de supermarkt momenteel goedkoper dan bij de groothandel. En volgens één slijter op internet bedraagt de marge op de adviesprijs van de thuistap van 249 euro – een verplichte prijs mag natuurlijk niet van de NMa – zelfs meer dan 50 euro.

Volgens de slijters gaat het om `selectieve distributie' en dat mag niet altijd. Discrimineren van burgers is verboden, voor slijters gaat blijkbaar hetzelfde op. Maar volgens Heineken wordt het apparaat juist voorzichtig gebracht om de risico's bij een mislukking voor slijters zelf te beperken.

Een goed gesprek lijkt een eerste begin bij dit soort meningsverschillen, maar de slijters gaan nu verder. De stap in de richting van de NMa zegt alles over de verruwing die de laatste jaren ook in het bedrijfsleven plaatsvindt. Wie problemen heeft met de ander dreigt met juridische stappen, en vent dit het liefst met zoveel mogelijk publiciteit uit. En de media geven meestal ruim baan.

Nog even en Heineken of de mededingingsautoriteit kan een telefoontje verwachten van een bekende Nederlander die zichzelf niet op de website heeft gevonden. Én Nederlander, én bekend, maar tot zijn schrik nog niet in bezit van een Beertender.

Volgens de laatste gegevens krijgt de NMa jaarlijks bijna 200 `afgeronde' klachten over mededinging binnen. Van een afgeronde klacht is bij de slijters geen sprake, want de NMa moest de onvrede uit de krant vernemen.