The Passion

Met zijn muziek voor de film The Passion of the Christ van Mel Gibson sluit John Debney aan in een lange rij van passiecomponisten. De film komt hier 1 april uit, maar de cd met de soundtrack is er al. De muziek mengt het westerse eigentijdse (synthesizers, elektrische cello) met oosterse instrumenten als ud en duduk. Het koor London Voices zingt, Mel Gibson zingt zelf mee en de `musical scoring engineer' heet Wolfgang Amadeus. Teksten (de film is Aramees gesproken) staan niet in het cd-boekje.

Donker, dreigend en soms sereen symfonisch met lang aangehouden strijkers is de bodem van Debney's muziek. Daarboven klinkt veel traag-melodieuze oersfeer. In De verloochening door Petrus en op vele andere plaatsen hoort men duidelijk de invloed van Ennio Morricone, wat resulteert in een soort Once Upon a Time in The East. Elders eert Debney Puccini, zoals in het begin van De geseling, of de ritmische Orff, zoals bij het oprichten van het kruis.

De vijftien nummers, van olijfgaard tot de upbeat-wederopstanding, volgen het bijbelverhaal, maar De kruisdraging op nr 2 klopt niet. Dat geeft niets, want beeldend is de muziek allerminst, het contrast met de filmbeelden moet maximaal zijn. De kruisiging wordt begeleid door etherisch mededogen.

The Passion: Sony SK 92046