Banana Split, maar vooral ideeën

Ralph Inbar, die gistermiddag op 65-jarige leeftijd is overleden, werd vooral bekend als presentator en regisseur van Banana Split, de tv-show met de verborgen camera. Maar zijn oeuvre is heel wat veelzijdiger. Vorig jaar vierde hij zijn veertigjarig jubileum als programmamaker – een carrière die in 1963 begon bij de Franse televisie en ook pionierswerk in Israël omvatte. In januari werd hij met hartklachten opgenomen in een ziekenhuis.

Al op zijn zeventiende ging Inbar, als lid van de zionistische jeugdbeweging, naar Israël. Hij werkte in een kibboets, studeerde aan de kunstacademie in Jeruzalem en deed dienst in het Israëlische leger. Daarna verhuisde hij naar de filmacademie in Parijs, waar hij ook zijn eerste tv-werk kreeg als regie-assistent bij shows met Charles Aznavour, Jacques Brel en Johnny Halliday. Bij de VARA debuteerde hij in 1965 als regisseur van de Rudi Carrell Show. In datzelfde jaar begon met hij met het jongerenprogramma Fanclub (later, iets hipper, Fenklup geheten), waarin Kees van Kooten en Wim de Bie hun eerste parodistische tv-scènetjes speelden. Het werd gepresenteerd door Sonja Barend, met wie Inbar een paar jaar getrouwd was.

Samen met haar vertrok hij in 1968 naar Israël, om daar het tv-amusement te helpen opbouwen. Vier jaar later trad Inbar in dienst bij de TROS, die nog maar pas bestond en hem veel armslag beloofde. Tot zijn vele programma's behoorden de inventieve Martine Bijl Show, het populaire Music All In, het omstreden TV Privé met Henk van der Meyden en een groot aantal eenmalige shows. Hij behoorde tot de generatie amusementsregisseurs die zelf de hand hadden in alle facetten van hun programma's – in tegenstelling tot de huidige tv-regisseurs, wier taak beperkt blijft tot het uitvoeren van formats die door producenten werden bedacht. Inbar zag de televisie als ,,mijn speeltje''.

In de zomer van 1980 begon Banana Split, waarin hij voor het eerst optrad als presentator. Maar hij bleef vooral een ideeënman, die via zijn eigen bedrijfje Fun Channel diverse programmavoorstellen aan buitenlandse zenders verkocht. Ook regisseerde hij twee keer (in 1979 en 1999) het Eurovisie Songfestival in Jeruzalem. Met zijn gemoedelijke pijprokersuitstraling groeide Ralph Inbar in eigen land allengs uit tot een TROS-icoon. Voor het Nederlandse tv-amusement heeft hij echter veel meer betekend.