Vandalisme op spoor

Vandalisme op het spoor neemt toe en is in toenemende mate bedreigend voor reizigers en spoorwegpersoneel. Dat concludeert vakbond FNV Bondgenoten na een inventarisatie van de meldingen die gedurende een maand bij een speciale klachtenlijn zijn binnengekomen. De bevindingen werden vanmiddag bekendgemaakt op een symposium in Utrecht.

Vorige maand kwamen bij de klachtenlijn 55 meldingen van vandalisme binnen, waarvan 41 `echte incidenten'. In 63 procent van de gevallen was sprake van een ,,veiligheidsrisico voor personeel en reizigers'', schrijft de FNVbond. Hij schat dat er jaarlijks 336 gevallen van vandalisme plaatsvinden op het spoor. Het gaat onder meer om schieten met een luchtbuks op treinen, stenen naar machinisten gooien en blokken beton en bouwketen op de rails zetten. ,,We horen van treinpersoneel ernstiger verhalen dan twee jaar geleden'', zegt FNV-bestuurder A. van den Berg.

De FNV wil met NS en infrabeheerder ProRail overleg voeren over de resultaten. NS zal ,,de conclusies van de FNV met grote belangstelling bestuderen'', aldus een woordvoerder.

FNV Bondgenoten stelde de meldlijn in, nadat vandalen op 31 januari bij het Gelderse Malden een ijzeren paal met prikkeldraad aan een viaduct hadden opgehangen. De meeste gevallen van vandalisme ontstaan volgens FNV doordat bouwmateriaal langs de rails blijft slingeren. De bond maant railinfrabeheerder ProRail, die onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Verkeer en Waterstaat valt, om bouwmaterialen op te ruimen en na werktijd af te grendelen.

ProRail neemt de oproep ter harte. ,,We gaan onze bouwaannemers langs het spoor strenger controleren'', aldus een woordvoerder. ProRail zet ook meer beveiligingspersoneel in langs het spoor en werkt samen met conducteurs van NS die surveilleren op vandalisme.