Ryanair weg uit Groningen

De Ierse prijsvechter Ryanair staakt per 28 april de verbinding tussen Groningen Airport Eelde en Londen Stansted. Dat heeft het bedrijf gisteren bekendgemaakt. De bezettingsgraad lag volgens Ryanair te laag om de route in stand te houden. De aankondiging werd, zoals gebruikelijk bij Ryanair, gedaan in een bijzin van een persbericht over nieuwe routes.

Directeur J. Meulendijks van het vliegveld noemde vorige maand de verbinding nog een succes, ,,anders had Ryanair zich wel teruggetrokken''. Maar hij vergiste zich, de opbrengst was in de ogen van Dublin niet hoog genoeg. Het besluit is een fikse streep door de plannen van de kleine luchthaven in het noorden, die met Ryanair vorig jaar mei juist de eerste grote lijndienst in jaren binnenhaalde.

Meulendijks had meer tegenslag: de Raad van State keurde in december het plan voor verlenging van de startbaan af. De directeur heeft steeds gezegd dat zijn luchthaven alleen succes kan hebben met een langere baan. Op de huidige 1.800 meter kan een volbeladen Boeing 737 niet opstijgen. Mogelijk dat ook hier een verband bestaat met Ryanair: de luchtvaartmaatschappij wilde in Eelde overschakelen van de kleinere BAe-146 toestellen naar de 737's, maar zag zich hierin beperkt.

Ryanair hanteert intern een genadeloos systeem: als een bepaalde route niet genoeg oplevert – dit hoeft niet per se verlies te zijn – kijkt het management naar alternatieven, meestal nieuw te openen routes. Ryanair sluit zijn contracten daarom zo af dat ze altijd snel beëindigd kunnen worden. In Eelde hadden de Ieren voor vijf jaar landingsrechten, maar ze konden die weer opgeven zonder boete.

In december al trok Ryanair de vluchten tussen Stansted en Maastricht in wegens tegenvallende resultaten. In Nederland blijft Ryanair nu alleen aanwezig op Eindhoven Airport, waarvandaan twee dagelijkse vluchten naar Stansted en één naar Barcelona/Gerona worden onderhouden.