Schooldirecteuren willen geen detectiepoortjes

Acht schooldirecteuren waren gisteren te gast op een hoorzitting in de Tweede Kamer. Ze vertelden over veiligheid en probleemleerlingen.

Hij wil er beslist niet bij zijn op de dag dat zijn school detectiepoortjes moet invoeren, beklemtoont directeur A. Spaargaren van de grote vmbo-school het Utrecht-Zuidcollege. Zijn collega G. Klooker van het Hervormd Lyceum West in Amsterdam valt hem bij. ,,Onze school is juist een safe haven in een onveilige maatschappij.''

De schooldirecteuren zijn te gast in de Tweede Kamer en ze zijn het eens: de school is minstens zo veilig als zijn omgeving en detectiepoortjes zijn geen optie.

De hoorzitting met schooldirecteuren is onderdeel van een serie gesprekken over veiligheid op scholen in de Tweede Kamer. Eerder spraken de Kamerleden achter gesloten deuren met leerlingen en leraren, volgende week sluit de reeks met hulpverleners.

Aanleiding voor de ontmoetingen was de oproep van directeur G. van Miltenburg van het Terra College, de school waar in januari een leerling docent Hans van Wieren neerschoot. ,,Vraag eens en leer eens luisteren in plaats van oordelen'', vroeg Van Miltenburg de beleidsmakers enkele dagen na de moord.

Tijdens de hoorzitting vertelden de directeuren over oplossingen voor problemen als leerlingen met ADHD of autisme, gewelddadige ouders en onveiligheid binnen en buiten de school. Sommige scholen hebben een maatschappelijk werker in dienst om leerlingen en ouders snel te helpen. Volgens de directeuren een goede oplossing, maar van korte duur. De hulpverleners worden aan het eind van het jaar ontslagen omdat de scholen moeten bezuinigen. Een terugkerend probleem: goede wil en oplossingen genoeg, maar een gebrek aan geld en personeel.

Probleemleerlingen naar de jeugdzorg sturen is niet effectief. Directeur R. Hubert van de vmbo-school de Beyaert in Hengelo: ,,Ouders die hun kind daarvoor aanmelden moeten acht tot negen maanden wachten op gesprekken, maar ondertussen moeten wij met het probleemkind verder.'' In de wet staat dat de school verantwoordelijk blijft voor de probleemgevallen totdat ergens anders een plaats gevonden is. Scholen binnen één regio spelen de probleemgevallen aan elkaar door, maar meestal gaat het snel weer mis. De directeuren willen van die verantwoordelijkheid af. ,,Het kan niet zo zijn dat de ouders en de leerlingen afwachten terwijl wij de oplossingen moeten aandragen'', zei directeur L. Spaans van scholengemeenschap Jan Arentsz in Alkmaar. De speciale scholen, de eind jaren negentig afgeschafte svo-/lom-scholen, moeten terugkomen, vinden alle directeuren.

Dat de scholen groot zijn, hoeft niet betekenen dat ze onveilig zijn. De directeuren denken met extra geld de grote scholen zo in te richten dat ze uit kleine afdelingen bestaan, waarbinnen leerlingen en docenten elkaar kennen. Dan wordt de veiligheid vergroot. Klooker, al jaren directeur: ,,Ik vind het prettig dat ik de mensen in mijn school ken, dat geeft een veilig gevoel.''

het vmbomorgen in Z