Er is veel te zien op die oude radio

,,Balthazar Gerards de musical?'' vraagt de producent die Joop heet, met een stem vol walging. De jonge schrijver die bij hem op audiëntie is, knikt. Maar daar heeft Joop geen zin in – hij wil iets leuks, iets om te lachen. En dan is het zijn moeder, die een betere suggestie heeft: een musical over De Bonte Dinsdagavondtrein, het amusementsprogramma dat miljoenen luisteraars tussen 1935 en 1961, met uitzondering van de oorlogsjaren, aan de radio kluisterde. Waarom ze op dat idee komt, zullen we later pas merken.

In het nieuwe stuk van Dick van den Heuvel voor toneelgroep Toetssteen raakt de theaterproducent van nu verwikkeld in de geschiedenis van toen. Hij wordt er onderdeel van, en loopt met verbaasde ogen door het vertier van vroeger heen. Tussen de aanstekelijke liedjes en de komische sketches van ouderwetse snit, zijn veel goede grappen gestrooid en net genoeg kleine verhaallijntjes om de voorstelling gaande te houden. Zoals de running gag van de jonge schrijver, die – tot Joops ergernis – telkens ter sprake brengt hoe het die artiesten tijdens de oorlog is vergaan.

Vrijmoedig heeft Van den Heuvel de historie naar zijn hand gezet. Sommige figuren bestonden echt (zoals het duo Snip & Snap, dat in De Bonte Dinsdagavondtrein is ontstaan), andere hadden kunnen bestaan. Kwestieus is hooguit het feit dat één van die fictieve personages de authentieke naam draagt van de variété-artieste Lizzy Valesco, wier carrière heel anders verliep.

De feestelijk gekostumeerde enscenering van Ger Beukenkamp is al even geestig en fantasierijk als het script. Begeleid door het goedgemutste getoeter en gefiedel van een dertienkoppig salonorkest, wervelen de veertien multifunctionele Toetssteen-spelers over het kleine toneel. Zelden was er in een radioprogramma zo veel te zien.

Voorstelling: De Bonte Dinsdagavondtrein, door Toetssteen. Gezien: 11/3 in de Engelenbak, Amsterdam. Aldaar t/m 27/3. Inl. 020-6266866, www.toetssteen.nl.