Voorkeur Beeldende kunst

Van Corot tot Cézanne

Het 19de-eeuwse conflict tussen de klassieke schilderkunstige opvatting van de natuur en een nieuwe opvatting die leidde tot en plein air geschilderde landschappen is het onderwerp van De natuur als atelier.

De conservatoren zijn geslaagd in hun opzet de conflicterende opvattingen zichtbaar te maken. Naast verrassende werken van onbekende schilders zijn er beroemde meesters als Monet, Cézanne, Bonnard en Courbet.

Van Corot tot Cézanne – De natuur als atelier t/m 9 mei in het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di-zo 11-17u.

Vis Vitalis

In het Utrechtse Centraal Museum is een expositie ingericht met visstillevens, getiteld Vis Vitalis. Er hangen circa zestig schilderijen uit de periode 1550-1700 met aantrekkelijke voorstellingen van viskramen, haringbanketjes, of een vangst op het keukenaanrecht. Een apart programma, Vis Video, toont video's van hedendaagse kunstenaars en verder zijn er ook antiquarische visboeken, vissen op sterk water en echte vissen in aquaria.

Vis vitalis; stillevens van Hollandse en Vlaamse meesters, 1550-1700 t/m 9 mei Centraal Museum, Nicolaaskerkhof 10, Utrecht. Di t/m zo 11-17u.

Alphonse Mucha

Gelukkig omvat de presentatie van Alphonse Mucha (1860-1939) in de Kunsthal veel meer dan alleen Jugendstil-affiches. Mucha was ook illustrator, sieradenontwerper, beeldhouwer en een ambitieus schilder. In Parijs gold deze duizendpoot als een van de belangrijkste art nouveau-kunstenaars. Zijn doorbraak dankte hij aan de beroemde actrice Sarah Bernhardt. Mucha hoort ook tot de Oost-Europese schilders van rond 1900 die probeerde in te spelen op de politieke actualiteit.

Alphonse Mucha, meester van de Jugendstil t/m 23 mei in de Kunsthal, Rotterdam. Di-za 10-17u, zo 11-17u.

Dante Gabriel Rossetti

De overzichtstentoonstelling die het Van Gogh Museum over de Engelse voorloper van het Symbolisme, Dante Gebriel Rossetti (1828-1882) heeft ingericht is een verademing. Zelden vind je vandaag de dag in Nederland zo'n mooi onderbouwde presentatie over een belangrijk onderwerp uit de tweede helft van de negentiende eeuw. Het is een tentoonstelling waar bovendien alle grote werken van de kunstenaar present zijn. Rossetti was al vroeg gegrepen door de Middeleeuwen. In 1848 richtte hij, samen met Holman Hunt en John Everett Millais de Pre-Raphaelite Brotherhood op. De schilders wilden terug naar de tijd van vóór het Maniërisme, terug naar wat zij als zuivere, eerlijke kunst beschouwden: de late Middeleeuwen en de vroege Renaissance. De tijd vóór Raphael dus. Op de tentoonstelling hangen mooie voorbeelden van de sobere beeldtaal waarin Rossetti in die vroege tijd werkte. Zijn lijnvoering is strak, de vrouwenfiguren zijn ingetogen, ze staan recht en hun kleding valt zonder al te ingewikkelde plooien naar beneden. Rossetti heeft zich zijn hele leven op het verleden gericht, met name op literaire thema's uit Dante, Decamerone, de Arthurlegende, Faust. De expositie presenteert hem vooral als een schepper van decadente dromen, van hypergevoelige, in zichzelf gekeerde vrouwenfiguren, van verholen erotiek. Rond 1860 begon Rossetti grote vrouwenportretten in Venetiaanse stijl te maken vooral van zijn vaste model en latere vrouw de beeldschone, maar tragische Elizabeth Siddal.

Dante Gabriel Rossetti t/m 6 juni in het Van Gogh Museum, Paulus Potterstraat 7, Amsterdam. Dag 10-18u.