KLM-topman is `kritisch' over privatisering Schiphol

President-directeur Leo van Wijk van KLM is ,,kritisch'' over een mogelijke privatisering van de luchthaven Schiphol. ,,Ik ben niet tegen privatisering, maar ik zeg wel: overheid let op uw zaak, denk nog eens even na. Een private monopolist zonder robuuste regelgeving is niet wenselijk.'' Dat heeft Van Wijk vandaag gezegd op een symposium over de toekomst van de luchtvaart in Nederland.

Volgens Van Wijk moet bij een privatisering duidelijk zijn dat de combinatie Air France-KLM de enige zogenoemde hub carrier (hoofdgebruiker) op de luchthaven Schiphol zal zijn. ,,Zonder Air France-KLM is er geen mainport. Niemand is méér geïnteresseerd in een groter Schiphol dan Air France-KLM. Het fusiebedrijf moet de ruggengraat van de mainport blijven.'' Van Wijk stoort zich aan de ,,dualistische'' houding van Nederland om bij de fusie enerzijds garanties te eisen voor het behoud van de mainportfunctie van Schiphol, en anderzijds ,,typisch Nederlands'' te denken ,,dat het allemaal toch wel minder zal worden op Schiphol''.

Van Wijk: ,,Dat leidt in Nederland tot vragen of Schiphol geen tweede hub carrier moet hebben. Wie dat vraagt, is bezig met het inzepen van zijn eigen helling. Dan geef je het signaal aan de Fransen dat wij niet te vertrouwen zijn. Ik ontmoet vandaag de Franse minister van Buitenlandse Zaken. Wat moet hij denken als ik hem vertel dat wij in Nederland denken dat het allemaal minder wordt op Schiphol?''

Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine reageert ,,instemmend'' op de uitlatingen van Van Wijk. Cerfontaine: ,,Als Van Wijk aandringt op robuuste regelgeving bij privatisering, dan ben ik dat helemaal met hem eens. Wij willen geen tweede hub carrier. Dat zou conceptueel onzinnig zijn.'' Cerfontaine wijst op afspraken tussen Schiphol en KLM over de ,,economische regulering'', een van de voorwaarden waaronder privatisering plaats zou kunnen vinden. Cerfontaine: ,,Daar heb ik drie jaar met hem over onderhandeld.''

KLM-topman Van Wijk vindt dat de overheid vooral moet zorgen voor een aantrekkelijk economisch vestigingsklimaat. Van Wijk: ,,Garanties zeggen weinig als er niet ook een gedegen luchtvaartbeleid wordt neergezet. Je kunt voortdurend vragen of men zich wel zal houden aan garanties, maar het is ook de vraag: zijn die garanties economisch te rechtvaardigen. We kunnen in Nederland prima praten over een aantrekkelijke markt, maar als er geen moer van terecht komt, dan gaat een bedrijf als Philips zijn research straks gewoon naar India verplaatsen.''