Uitgever VNU heeft last van lage dollarkoers

De nettowinst van informatieconcern VNU is afgelopen jaar een kwart gedaald door de zwakke dollar, reorganisatielasten en een verlies op de verkoop van een bedrijfsonderdeel. De koers van het concern daalde vanochtend met meer dan 5 procent. Daarmee was VNU, dat onder meer vaktijdschriften uitgeeft en marktinformatie verzamelt voor bedrijven, de grootste daler onder de bedrijven die deel uitmaken van de AEX-index.

Beleggers waren vooral teleurgesteld dat VNU nog geen concrete prognose wilde geven voor de resultaten dit jaar. VNU verwacht daar pas bij de halfjaarcijfers meer over te kunnen zeggen. VNU-topman R. van den Bergh, die in New York woont, is ,,niet optimistisch'' over de economische groei in Europa, maar verwacht dat de Amerikaanse economie zal aantrekken.

VNU behaalde het afgelopen jaar een nettoresultaat van 130 miljoen euro tegen 170 miljoen euro een jaar eerder. Dat is een daling van 24 procent. VNU zelf vindt de zogeheten cash earnings de belangrijkste indicator. Die daalden van 452 miljoen euro in 2002 naar 382 miljoen euro vorig jaar. Dit resultaat lag lager dan waarop de financiële markten hadden gerekend. De omzet daalde, mede door de lage dollar, met 9 procent tot 3,9 miljard euro.

Van den Bergh zei vanochtend dat het ,,bemoedigend is om te zien dat de strategische verandering naar recessiebestendige activiteiten de moeite waard is geweest, gezien de lastige economische omstandigheden''. VNU was voorheen een uitgever van publiekstijdschriften en regionale kranten. Nu richt de onderneming zich volledig op de zakelijke markt met onder meer marktinformatie.

VNU maakte bekend dat de grootste divisie, marketinginformatie, dit jaar een lagere winstmarge zal behalen. Het kost 35 tot 40 miljoen euro om bij de divisie de efficiëntie te verhogen. Afgelopen jaar behaalde marketinginformatie, dat bijna de helft van de omzet bepaalt, een winstmarge van 13 procent. Dit jaar zal dat 12 procent zijn. De drie andere divisies van VNU boekten winstmarges van 15 procent (vakinformatie), 21 procent (mediaonderzoek) en 43 procent (gouden gidsen en telefoonboeken).