Nedlloyd betaalt top extra bonussen

De huidige directievoorzitter van containerbedrijf Nedlloyd en zijn voorganger krijgen elk een bonus van vele tonnen in verband met de voorgenomen overname van de rederij P&O Nedlloyd, waarvan Nedlloyd al de helft van de aandelen heeft.

Directievoorzitter H. Meijer ontvangt 680.670 euro, terwijl zijn voorganger L. Berndsen 498.652 euro krijgt, zo blijkt uit informatie die Nedlloyd zijn aandeelhouders beschikbaar heeft gesteld.

Berndsen is nu commissaris van Nedlloyd. Meijer kan tevens aanspraak maken op een vergoeding na de overname van P&O Nedlloyd, wanneer hij aftreedt als directievoorzitter en opgevolgd wordt door P. Green, de huidige baas van P&O Nedlloyd. Deze vergoeding ,,is nog niet vastgesteld''. Meijer kreeg vorig jaar een 27.953 euro lager basissalaris van 585.300 euro en een 28.199 euro hogere bonus (130.689 euro).

De bonusregelingen in verband met de overname van P&O Nedlloyd zijn in 2002 (met Meijer) en 2001 (met Berndsen) overeengekomen, zegt Nedlloyd in het informatiememorandum voor aandeelhouders. De bonussen hangen samen met ,,strategische transacties'' met P&O Nedlloyd. De bonusregelingen waren niet eerder in jaarverslagen van Nedlloyd vermeld.

Nedlloyd heeft jaren met de eigenaar van het resterende 50-procentsbelang in P&O Nedlloyd onderhandeld over de overname. In deze periode heeft Nedlloyd vrijwel al zijn andere activiteiten verkocht, met uitzondering van de helft van de aandelen in vliegtuigmaatschappij Martinair.

Nedlloyd kondigde de aankoop van P&O Nedlloyd vorige maand aan. Het bedrijf betaalt de overname deels in contanten (215 miljoen euro) en deels door de uitgifte van maximaal 11 miljoen aan nieuwe eigen aandelen. Sinds de aankondiging van de overname is de koers van Nedlloyd, die begin februari onder 29 euro kwam, met meer dan een kwart gestegen tot 36,50 euro. Directievoorzitter Meijer bezit 55.514 aandelen Nedlloyd. De nettowinst van Nedlloyd verbeterde vorig jaar van een verlies van 160 miljoen euro in 2002 naar een winst van 11 miljoen, vooral dankzij hogere tarieven in de containervaart.