Wenjing komt los met dzjeng-peng

`Dong is een dictator, verraderlijk als een tijger met vleugels'. Zo begint de kameropera Fengyiting (`Fenikspaviljoen') van de Chinese componist Guo Wenjing, die in de Matinee zijn concertante première beleefde bij het met Chinese musici uitgebreid Nieuw Ensemble en die vanavond wordt uitgezonden op Radio 4. Daarna klonk nog de eveneens nieuwe Herinnering aan het Taiping Meer van Xu Shuya.

Wenjings muziek is ook een soort van tijger met vleugels, die pas los van de grond komt als het Chinees slagwerk dzjeng-peng uithaalt, kletterend fel het tempo opvoerend. Wenjing speelt zelf slagwerk en dat is te horen, het diabolische ligt hem beter dan het lyrische.

Dankzij het Nieuw Ensemble, dat vaak samenwerkt met Aziatische musici, kent de muziekliefhebber hier het verschil tussen een sheng, een mollig pompoenvormig mondorgel en een zheng, een met vampierachtige kunstnagels bespeelde slank langwerpige citer. De sheng werd zowel door Wenjing als door Shuya ingezet om mysterie op te roepen.

Wenjing gaat het om een expressionistische spanning, Shuya om de melancholie van de mistige nacht met zijn eenzaam kikkergetrommel. Wenjing laat het Chinese karakter overheersen, zeker in de authentiek-Chinese stemmen van sopraan Shen Tiemei en tenor Jiang Qihu. Meer zang is niet nodig want het libretto is beknopt. Een gecompliceerde historische intrige is gereduceerd tot één ontmoeting in het Fenikspaviljoen over de moord op de dictator.

Shuya heeft duidelijk minder ervaring, zijn eerste opera is veel te breedsprakig opgezet als een documentaire over de zelfmoord van de schrijver Lao She, een slachtoffer van de Culturele Revolutie. Deze opera in diverse muziekstijlen, van Moessorgski tot Takemitsu, heeft dankbare rollen voor Fan Jingma en Yang Xiaosong in de rollen van journalist en schrijver. Marcel Beekman weet zich hier als student uitstekend te handhaven.

Shuya is zelf cellist en dat valt af te horen aan de zangerige kleurenpracht. Dat geldt ook voor de blazers, zoals aan het slot in het trio van sheng, xun (een oeroude ocarino) en huangzi (favoriet bij het taoïsme). Nog één keer noemt de journalist de naam van de overleden schrijver, dan verglijdt het verhaal definitief in de muil van de kikker.

Concert: Nieuw Ensemble, Nederlands Kamerkoor en solisten o.l.v. Lucas Vis. Gehoord 6/3 Concertgebouw Amsterdam. Radio 4: 9/3 20.02 uur.