Ticket Parijs `onterecht duur'

De luchtvaartmaatschappijen KLM en Air France hebben afgesproken de tarieven van de vluchten tussen Parijs en Amsterdam hoog te houden. Volgens de Europese Commissie is dat ,,volkomen onterecht'' en geven beide maatschappijen een ,,perverse uitleg'' aan de voorschriften.

Volgens KLM hebben KLM en Air France ,,afgesproken niet te stunten'' op het traject ,,op instigatie van de Europese Commissie''. Mario Monti, mededingingscommissaris van de Europese Unie, gaf onlangs toestemming voor het samengaan van de Franse en Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Aan de toestemming is de voorwaarde verbonden dat ook een andere maatschappij vluchten kan gaan verzorgen op het traject Parijs-Amsterdam, ter bevordering van de concurrentie en van zo laag mogelijke prijzen. Daartoe moeten KLM/AF `slots', landingsrechten, vrijgeven voor een derde partij.

Volgens KLM en Air France betekent de voorwaarde dat zij geen lage tarieven mogen gaan voeren, omdat het traject dan onaantrekkelijk zou worden voor een derde partij. Beide maatschappijen zien in dat de hoge tarieven het tegenovergestelde zijn van wat de Commissie voorstaat – namelijk zo laag mogelijke tarieven – ,,maar de hoge tarieven zijn het logische gevolg van de voorwaarde van de Commissie''. ,,Omdat wij de toestemming niet op het spel willen zetten, houden we de tarieven veiligheidshalve en noodgedwongen hoog'', zegt een woordvoerder van KLM.

Amelia Torres, woordvoerster van EU-commissaris Mario Monti, noemt de interpretatie tegenover deze krant ,,pervers''. Zij vindt de afspraak tussen KLM en Air France ,,volstrekt onjuist'' en beschuldigt beide maatschappijen van ,,kwade trouw''. Volgens Torres verhindert de gestelde voorwaarde beide maatschappijen ,,in het geheel niet'' hun tarieven op het traject te verlagen. Zij mogen dat alleen niet doen om een concurrent te ontmoedigen of te verjagen. Daarom moeten KLM en Air France als ze de tarieven voor het traject Parijs-Amsterdam verlagen, die voor een vergelijkbaar traject, als bijvoorbeeld Amsterdam-Lyon waarop geen concurrentie is, eveneens en navenant goedkoper maken.

Bij KLM kost een retourticket toeristenklasse tussen Amsterdam en Parijs ongeveer 355 euro, bij Air France 365 euro. KLM en Air France hebben een concurrent op de route: het Braziliaanse Varig verzorgt vrijwel dagelijks een retourvlucht van 161 euro. De overname van KLM door Air France moet in mei zijn beslag krijgen. Ook voor de overnameplannen waren de tarieven van KLM en Air France op deze route relatief hoog.