Supermarktoorlog kost Laurus alle winst

Supermarktconcern Laurus, bekend van Edah, Super De Boer en Konmar, maakt door de prijzenoorlog in de supermarkten vrijwel geen winst meer. In het laatste kwartaal van afgelopen jaar kostte de prijzenslag, die half oktober begon, Laurus 12 miljoen euro aan bedrijfsresultaat. Door die tegenvaller kwam de nettowinst over het hele jaar uit op 9 miljoen euro bij een omzet van 4,1 miljard euro.

Bestuursvoorzitter Harry Bruijniks zei vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers dat Laurus met een nieuw winkeltype een offensief inzet tegen de concurrentie, vooral Albert Heijn en C1000. Binnenkort opent het bedrijf een aantal pilotvestigingen van `Edah Lekker & Laag', een supermarkt waarvan de prijzen even laag zijn als de goedkoopste supermarkt van de stad, stelt Laurus. Morgen opent de eerste vestiging van Edah Lekker & Laag in Leerdam. De prijzen zijn ongeveer 8 procent lager dan in een gewone Edah, omdat de supermarkt van Nettorama in die stad het goedkoopst is.

Edah Lekker & Laag lijkt uiterlijk niet op de huidige Edah. Het hanteert andere reclamekleuren (oranje en rood) en heeft een beperkter assortiment: ongeveer 5.500 producten, tegen 6.500 artikelen in een gewone Edah. Ook is een deel van de producten in dozen uitgestald, waardoor de inrichting lijkt op de Duitse discountketens Aldi en Lidl. Bovendien is het aandeel huismerken, die meestal 15 à 30 procent goedkoper zijn, groter. Als de proef slaagt, worden alle Edahs omgebouwd.

Laurus kwam door de resultaten in de eerste drie kwartalen van vorig jaar uit de verliezen. Het concern boekte een winst van 9 miljoen euro, tegen 128 miljoen euro verlies in 2002. De verbetering kwam vooral tot stand door het afstoten van alle verliesgevende Spaanse en bijna alle Belgische winkels. Ook heeft Laurus flink gesneden in de kosten. Mede daardoor zakte de omzet van 5,5 miljard naar 4,1 miljard euro. Door verkoop van winkels in Nederland en door matige resultaten van vooral Konmar, verloor Laurus vorig jaar opnieuw terrein op de concurrentie. Het marktaandeel van de drie ketens zakte van 20,3 naar 18,3 procent.

Topman Bruijniks waagt zich niet aan een winstvoorspelling voor dit jaar, omdat hij niet weet hoe de prijzenslag zich gaat ontwikkelen. Hij wil de winstgevendheid vergroten door nog steviger dan vorig jaar te snijden in de kosten. Dat moet een besparing opleveren van 24 miljoen euro en kost minimaal 200 banen. Ook wordt adviesbureau McKinsey ingehuurd om de efficiency van Super De Boer te verbeteren.