Remlicht toont remkracht

Sommige autobestuurders hebben nog nooit van `afremmen op de motor' gehoord. Al bij de kleinste snelheidsvermindering trappen ze op het rempedaal, dat wegens het oplichtende remlicht voor de achterliggers tot verwarrende situaties kan leiden.

BMW introduceerde het tweefasen remlicht op de Europese markt. Dit remlicht bestaat uit een gewoon remlicht en een feller Brake Force Display. Deze aanvullende lichtunits gaan alleen branden wanneer de bestuurder een noodstop moet maken en/of als het ABS (Anti Blokkeer Systeem) ingrijpt.

Volgens BMW kan het Brake Force Display een wezenlijke bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid. In de Verenigde Staten, waar het systeem al langer leverbaar is op BMW-modellen, was al een gelijkmatiger verkeersflow merkbaar, met name tijdens files. Onnodig hard remmen en accelereren wordt voorkomen, met als resultaat minder kop-staartbotsingen. Misbruik van het systeem – bijvoorbeeld door het aantippen van de rem om een schrikreactie bij de achterligger uit te lokken – is volgens BMW uitgesloten omdat de ABS-sensoren de snelheid en vertraging bewaken tijdens het afremmen.