`Rumspringa' met de Amish op tv

Een aantal weken geleden kondigde het Amerikaanse televisiestation UPN, een zusteronderneming van CBS een nieuwe reality reeks aan met de experimentele titel Amish in the City. Hierin zouden tieners van de orthodox religieuze groep, de Amish, voor de eerste keer geconfronteerd worden met de verleidingen van de grote stad.

The Amerikaanse Amish, vrome nazaten van de anabtisten uit Zwitserland, wonen in kleine gemeenschappen, doorgaans zeer geïsoleerd van de rest van de wereld. Ze leven zo eenvoudig mogelijk en houden zich verre van alle moderne technologie. Alleen tijdens de zogeheten Rumspringa, een traditionele overgangsrite, geeft de gemeenschap de jongeren de kans om tijdelijk kennis te maken met de buitenwereld. Dit was het moment waarop de televisiecamera's van UPN op het toneel zou verschijnen.

Hoewel er met reality televisie al heel wat grenzen zijn overschreden gaat deze serie veel Amerikanen een stap te ver. De promotiecampagne voor het programma was nog maar net gestart of het protest ertegen laaide al op. Meer dan vijftig Amerikaanse politici, waaronder veel vooraanstaande senatoren en congresleden, hebben inmiddels een protestbrief gestuurd UPN en Viacom (moederonderneming van UPN en CBS). In de brief beschuldigen ze de mediareus van opportunisme.

Het idee van Amish in the City lijkt erg op een programma-idee van CBS van vorig jaar. In The Real Beverly Hillbillies wilde de zender een televisieserie uit de jaren zestig in de realiteit brengen.

Zo zou een eenvoudige plattelandsfamilie intrekken in een luxueuze villa in de rijke voorstad Beverly Hills. Maar die serie ging na veel protest op de plank.

Eerder dit jaar zei Moonves in The New York Times te verwachten dat het programma over de Amish minder verzet zal ondervinden omdat ,,de Amish niet beschikken over goede woordvoerders''.

Viacom heeft nu op de kritiek gereageerd door te zeggen dat het de Amish met ,,waardigheid en respect'' zal behandelen.

,,Omdat het programma nog maar in de vroege ontwikkelingsfase is, hopen we dat een echt oordeel pas geveld zal worden wanneer de serie op het scherm verschijnt'', aldus het Amerikaanse bedrijf.