Zuid-Afrikaanse wijnen rukken op

Frankrijk is met 47 procent nog steeds de grootste wijnleverancier voor Nederland, maar zag zijn marktaandeel in het afgelopen jaar met ruim 1 procentpunt terugvallen. Het marktaandeel van Zuid-Afrika steeg juist met 2 procentpunt tot bijna 16 procent.

Dit blijkt uit cijfers die het Productschap Wijn deze week presenteerde. Volgens Marten Suurmeijer van het onderzoeksbureau ACNielsen, moet de Nederlandse wijnhandel de ontwikkelingen in Groot-Brittannië goed volgen. ,,Australië is daar het grootste wijnland geworden en de zogeheten nieuwe wijnlanden hebben daar inmiddels een groter volume-aandeel dan de traditionele wijnlanden'', vertelt hij. Die rol lijkt, volgens hem, in Nederland weggelegd voor Zuid-Afrika. ,,Franse wijnen zijn meer bedoeld om bij het eten te drinken'', zegt Jaqueline Snoeker, hoofd wijninkoop van Ahold Nederland. ,,Terwijl Nederland meer op zoek is naar toegankelijker wijn, die je ook gewoon 's avonds kunt drinken. Zuid-Afrikaanse wijnen zijn vriendelijker, fruitiger.''

Nederland kocht het afgelopen jaar 365 miljoen liter wijn. Dat is vijf procent meer dan in 2002 en de helft van die toename kwam uit de winkels van Aldi. In veertig jaar verachtvoudigde het wijnverbruik per hoofd van de Nederlandse bevolking tot 19,6 liter. Vorig jaar koos de Nederlander voor goedkopere wijn.

De gemiddelde prijs van een fles wijn daalde met zes eurocent tot 2,76 euro. Het lijkt erop dat de overige aanbieders daar het afgelopen jaar beter op ingespeeld hebben en hun prijzen hebben aangepast.

De adviesprijzen van wijn mogen dan licht gestegen zijn, uit cijfers blijkt dat een kwart van de wijn gekocht wordt doordat zij in de aanbieding is.

De Nederlandse wijndrinker koopt driekwart van zijn wijn in de supermarkten, de rest wordt gekocht bij de slijter, wijnclubs, warenhuizen, groothandels en via internet. Albert Heijn is marktleider, zegt Snoeker van Ahold. Cijfers willen de marktpartijen niet geven. ,,Uit concurrentie-overwegingen'', vertelt Snoeker. Ook Albert Heijn merkt de prijsdruk op de wijnmarkt en heeft zich daar volgens Snoeker op aangepast. ,,Wij hebben meer goedkopere wijnen in het schap dan in de jaren negentig, toen werd er meer gelet op de kwaliteit en minder op de prijs'', zegt Snoeker. Daarom is het opvallend dat de gemiddeld duurdere wijnen uit Zuid-Afrika en in mindere mate Australië hun marktaandeel wisten te vergroten. Dat ging ten koste van de traditionele wijnlanden, met Frankrijk voorop.