Wielennieuws

Smart-plannen bij Opel en Fiat

In Genève verraste Opel de internationale vakwereld met de Trixx, een drie meter lange stadsauto met ruimte voor drie volwassenen en een kind. Ingenieuze benutting van de binnenruimte en innovatief wegklapmechnisme voor de passagierstoelen geven het autootje ondanks zijn compacte buitenafmetingen enorm functionele gebruiksmogelijkheden. Volgens bestuursvoorzitter Carl-Peter Forster is Trixx een serieuze poging van Opel om zich met het kleinste segment van de markt te gaan bemoeien. Forster gelooft in de Smart-filosofie, maar de huidige tweezits Smart vindt hij te beperkt. ,,Je moet wat extra's bieden, en dan mag zo'n auto best drie meter lang zijn.'' Inmiddels is bekend dat Fiat en Smart die mening delen. De volgende generatie Smart zou ook meer ruimte bieden en de Fiat Trepiùno is ook zo'n 3+1 concept. Forster beloofde in Genève nog dit jaar te beslissen over een productieversie van de Trixx, op een met Fiat te delen platform. De verwachte verkoopaantallen van 50.000 rechtvaardigen namelijk niet een op zichzelf staande ontwikkeling. Fiat, alliantiepartner van General Motors, heeft naast de Trepiùno ook een drie meter lange stadsauto in ontwikkeling die in 2008 op de markt moet komen.

Onbetrouwbare elektronica

Er worden geen slechte auto's meer gemaakt, maar wel onbetrouwbare: het aantal auto's dat met eletronische storingen stilvalt, lijkt maar niet af te nemen. Het zijn vooral dure auto's, ook van Duits fabrikaat, waarin de functionaliteit van gecompliceerde accessoires het vaak laat afweten. De Duitse industrie heeft nu de handen ineen geslagen om te komen tot een uniforme `elektronische architectuur', een virtueel schema waarin alle elektronische functies in een auto op logische wijze zijn gegroepeerd en kunnen worden aangesloten. Binnen de industrie verschuiven bovendien de verantwoordelijkheden. Tot nu toe bepaalden fabrikanten hoe een elektrische installatie eruit moest zien en voerden de toeleveranciers het werk uit. Door verschillen in inzichten aangaande kwaliteit en toleranties ontstonden er steeds vaker storingen. Audi heeft de laatste tijd echter tientallen specialisten bij bedrijven als Bosch, Siemens en Delphi aangetrokken om de elektronica in eigen hand te nemen. ,,Het is vanaf nu een kernactiviteit voor ons'', zegt dr. Willibert Schleuter, hoofd van Audi's elektronica ontwikkeling.

Schwarzeneggers waterstofsnelweg

De Californische overheid heeft voor 2010 zulke strenge milieueisen aan auto's gesteld dat het ideaal van zero emission bijna wordt bereikt. Het verplicht de autoindustrie om betaalbare brandstofcelauto's op de markt te brengen. Om dat te kunnen realiseren wil gouverneur Schwarzenegger dat er in 2010 om de 32 kilometer tankmogelijkheden komen. De autoindustrie heeft steeds gezegd dat 2010 haalbaar is, maar de stap naar de praktijk is moeizaam. Zelfs General Motors, dat wereldwijd toonaangevend is met de ontwikkeling van de brandstofcelauto, ziet hobbels. ,,Ons doel is 50 dollar per kiloWatt motorvermogen'', zei Larry Burns, vice-president R&D bij GM in Genève. ,,We boeken wel grote vooruitgang maar op dit moment zitten we nog steeds op 500 dollar per kW.'' En het is nog maar zes jaar te gaan voor 2010.