Team mag meer reclame maken

In de Formule 1 geldt dit jaar weer een aantal nieuwe regels. De belangrijkste op een rij.

Zes teams, met uitzondering van Ferrari, McLaren-Mercedes, Williams-BMW en Renault, mogen in de twee vrije trainingen van elk een uur op vrijdag met drie wagens rijden. De coureur in de derde auto mag niet dezelfde zijn als een van de twee die in de race rijdt. In de twee voorgaande seizoenen mag deze coureur niet meer dan zes Formule 1-races hebben gereden. De derde wagen mag voorzien zijn van andere sponsornamen dan de wagens in de race, om de reclamemogelijkheden voor de `armere' teams te verruimen.

De eerste van twee kwalificatietrainingen die vorig jaar op vrijdag werd gehouden, is geschrapt. De kwalificatietraining speelt zich zoals tot in 2002 weer geheel af op zaterdag, in twee delen van 45 minuten, met een onderbreking van slechts twee minuten. In het eerste deel starten de auto's in de volgorde van de einduitslag van de voorgaande race. Elke coureur mag één volle ronde rijden. De langzaamste uit de eerste sessie start als eerste voor het tweede deel van de kwalificatietraining, de snelste vertrekt als laatste. Na de kwalificatietraining mag net als vorig jaar tot aan de race niets meer worden veranderd aan de set-up van de auto en de inhoud van de brandstoftank.

Launch control, een elektronisch starthulpmiddel om doorslippen (wielspin) te voorkomen, is niet toegestaan. Dat geldt ook voor volautomatisch schakelen.

In 2003 mochten teams na de vrije training op zaterdag beslissen welke banden ze zouden gebruiken in de kwalificatietraining en in de race. Die keuze moet nu zaterdag om 9.00 uur worden gemaakt, voor de vrije training. Er is één uitzondering: als de vrije trainingen vrijdag zich op een natte baan afspelen, mag die keuze zaterdag 13.00 uur worden gemaakt, na de vrije training.

Om kosten te besparen moet elke coureur het in het raceweekend (vrijdag-zondag) met één motor doen. Als de motor stukgaat in de vrije trainingen op vrijdag of zaterdag, dan wordt de coureur voor de kwalificatietraining tien plaatsen teruggezet. Als de motor het begeeft tijdens de kwalificatietraining, dan wordt hij bij de start achteraan gezet.

Om de downforce te verminderen, de neerwaartse druk die de auto onder meer in staat stelt sneller door bochten te gaan, mag de achtervleugel uit niet meer dan twee horizontale delen bestaan. De twee zijpanelen zijn dit jaar groter, evenals de motorkap, om meer reclame mogelijk te maken.

Tijdens de race gaat de maximumsnelheid in de pitstraat van 80 naar 100 kilometer per uur. Een pitstop kost daardoor minder tijd: gevolg in Australië kan zijn dat teams eerder voor drie pitstops kiezen, in plaats van twee.