Philips: groei chips 20 procent

Elektronicaconcern Philips verwacht dit jaar ,,ten minste'' 20 procent meer omzet, in dollars, uit de chipverkoop binnen te halen. ,,Onze chipdivisie en de hele markt doen het goed'', zegt Theo Claasen, wereldwijd verantwoordelijk voor technologie en strategie van de chipdivisie van Philips.

Claasen reageert op de prognose van de SIA, de wereldwijde brancheorganisatie van de chipindustrie, die voor dit jaar uitgaat van een groei in dollars van 20 procent. ,,Ik verwacht dat we ten minste meegroeien met de markt'', stelde Claasen, die overigens aantekent dat sommige experts zelfs een marktgroei van 30 procent verwachten.

Na twee moeilijke jaren slaagde de chipdivisie van Philips er vorig jaar in om het tij te keren. Over heel 2003 leed het bedrijfsonderdeel een verlies van 342 miljoen euro. Maar in het vierde kwartaal kwam de kentering en boekte de halfgeleidertak een winst van 166 miljoen euro. De omzet van de chipdivisie lag vorig jaar op bijna 5 miljard euro.

In de afgelopen jaren daalde chipprijs met 7 tot 10 procent per jaar, zei Claasen. Voor dit jaar sluit de Philips-directeur niet uit dat de prijs ,,stabiliseert, omdat er zoveel vraag naar chips is''.

Die stijgende vraag komt uit verschillende hoeken. Volgens Claasen is er sprake van ,,een spectaculaire groei'' in de autosector. Zowel goedkopere als dure auto's bevatten steeds meer chips. ,,Kopen en ijzer wordt vervangen door silicium'', zegt Claasen. Silicium is het basismateriaal voor chips.

Een andere drijvende kracht is de opkomst van digitale consumentenelektronica. Zo is de vraag naar dvd-spelers, dvd-recorders en platte televisies explosief gegroeid. Op deze markten is Philips prominent aanwezig.

Verder is Philips een belangrijke leverancier aan bouwers van mobiele telefoons. Chinese fabrikanten kopen volgens Claasen vrijwel het gehele `binnenwerk' van een zaktelefoon bij Philips. Nokia en Ericsson bestellen volgens Claasen 10 tot 30 procent van hun onderdelen bij het Nederlandse elektronicaconcern. Hoewel de markt voor mobiele telefonie verzadigd is, stelt Claasen dat er een grote vervangingsvraag is omdat consumenten een telefoontje met camera willen hebben.