Müller hoofd filmfestival van Venetië

Marco Müller wordt de nieuwe directeur van het Filmfestival van Venetië. Het bestuur van de Biënnale heeft de oud-directeur van het International Film Festival Rotterdam gisteren benoemd.

De Italiaan Müller (50) volgt in Venetië de Zwitser Moritz de Hadeln op, die in januari dit jaar moest vertrekken op last van minister van Cultuur, Giuliano Urbani. Het nieuwe festivalbestuur, dat in december aantrad, wilde de aanstelling van De Hadeln niet verlengen. Het oude bestuur had De Hadeln juist een nieuw contract willen geven.

De complete vervanging van de top van het Venetiaanse festival – met oud-Fiat topman Davide Croff als nieuwe bestuursvoorzitter – moet volgens de Italiaanse media worden gezien als een poging van premier Berlusconi om greep te krijgen op culturele sleutelposities. De Hadeln, oud-directeur van het Filmfestival Berlijn, werd in Italië verweten dat hij te veel oog had voor Amerikaanse glamour-premières en te weinig voor de Italiaanse film. Bij zijn aantreden had De Hadeln verklaard dat Venetië een ,,getto voor de kunstzinnige film'' was geworden. Uit protest tegen zijn vertrek heeft een aantal oud-directeuren van het filmfestival aangekondigd gelijktijdig een tegenfestival te organiseren.

De naam van Marco Müller werd al direct in januari genoemd als mogelijke opvolger van De Hadeln. Müller, begin jaren negentig kort directeur van het Rotterdams filmfestival en daarna directeur van het filmfestival in Locarno, noemde zijn nieuwe functie tegenover Italiaanse kranten ,,de meest eervolle betrekking die een Italiaans festivalman kan hopen te vervullen''. Venetië organiseert elke herfst het oudste filmfestival ter wereld. Dit jaar zal het voor de 61ste keer worden gehouden. In een publieke reactie dankt Müller het bestuur van de Biënnale van Venetië voor zijn benoeming en schrijft hij te hopen dat het komende festival veelzijdig zal worden en zich zal voltrekken ,,in een sfeer van dialoog en confrontatie tussen filmindustrie en filmcultuur. In Italië en daarbuiten.''

Sinds zijn vertrek uit Locarno, is Müller filmproducent. Hij was werkzaam bij Fabrica Cinema, dochter van modegigant Benetton, dat films produceerde als Blackboards van de Iraanse Samira Makhmalbaf en Moloch van de Rus Aleksandr Sokoerov, films waar weinig van de gewraakte glamour van De Hadeln in zit. Müller, van oorsprong sinoloog, heeft een veel scherper profiel als cinefiel en kreeg in Rotterdam wel eens het verwijt dat het festival onder zijn leiding te ontoegankelijk was geworden. Na Müller werd in Rotterdam de Nederlander Emile Fallaux benoemd die dan ook nadrukkelijk de opdracht meekreeg het festival weer open te gooien.