Geen bezorging in `foute' wijken

Veel bedrijven mijden `foute' postcodegebieden. Indirecte discriminatie, vindt de Commissie gelijke behandeling.

In de Amsterdamse Bijlmer bezorgen ze alleen tussen negen en elf uur 's ochtends, als de junks hun shot net achter de rug hebben. En in bepaalde delen van het Arnhemse Spijkerkwartier, de Haagse Schilderswijk, Amsterdam-Oost, het Rotterdamse Spangen, Ede-Noord en Ede-Zuid laten de koeriers van Selektvracht na zes uur 's avonds hun gezicht niet meer zien. De reden? ,,Berovingen'', zegt manager operations Eelko Mustert. ,,Met sommige bezorgingsgebieden hebben wij zulke slechte ervaringen dat er maar één ding opzit: apart beleid ontwikkelen.''

Deze week bepaalde de Commissie gelijke behandeling dat bedrijven bewoners van bepaalde postcodegebieden niet mogen weigeren als klant. Indirecte discriminatie, oordeelde de commissie over het besluit van betaalzender Canal Plus om geen reparatie uit te voeren bij een inwoonster van Amsterdam-Zuidoost, omdat het in haar buurt `te onveilig' zou zijn. In het postcodegebied waar de Surinaamse abonnee woont, is ongeveer 70 procent van de bewoners van allochtone afkomst. Door geen monteurs langs te sturen, worden volgens de Commissie onevenredig veel allochtonen benadeeld.

Niet alleen Canal Plus en Selektvracht hebben de dienstverlening in bepaalde straten of wijken (deels) gestaakt. Ook postorderbedrijven, pizzakoeriers, taxicentrales, supermarkten en witgoedbedrijven hebben speciaal beleid ontwikkeld voor plaatsen waar bezorgers grote kans lopen te worden beroofd of waar goederen werden gestolen. Het exacte aantal wijken of postcodegebieden waar geen service wordt verleend, is onbekend. Bedrijven brengen deze cijfers uit imago-overwegingen niet naar buiten. Maar het staat volgens retailadviseur Dave Janssen ,,onomstotelijk vast'' dat de veiligheid van bezorgers een toenemende bron van zorg is. Die mening deelt werkgeversorganisatie VNO-NCW. ,,Treurig, maar waar'', zegt een woordvoerder. ,,We hebben alle begrip voor de maatregelen.''

Postorderbedrijf Wehkamp bezorgt na zes uur 's avonds niet in zeventien postcodegebieden, waaronder drie in de Bijlmer, meldt een medewerkster van de klantenservice. ,,Er zijn regelmatig busjes gestolen.'' En bezorgservice `Albert' van Albert Heijn levert ,,vooralsnog'' niet aan mensen met postcode 1103 in de Bijlmer. ,,In die buurt is mede wegens de hoge bezorgkosten weinig potentieel'', legt een woordvoerster uit. ,,En ja, de veiligheid speelt ook een rol.''

[Vervolg POSTCODES :pagina 14]

Het is een combinatie van veiligheid en vraag, legt een woordvoerster van Albert Heijn uit. ,,Als er toch al weinig vraag is, gaan we de problemen natuurlijk niet opzoeken.''

Dat bedrijven om die houding worden bekritiseerd, is volgens Philippe Vorst, directeur van New York Pizza ,,een grof schandaal''. Vorst: ,,Met een beter opsporingsapparaat en vervolgingsbeleid zou deze kwestie helemaal niet spelen. De fout ligt bij Balkenende en de zijnen, niet bij de leveranciers.'' In delen van Amsterdam-West, Rotterdam-Zuid en de Haagse Schilderswijk weigeren `zijn' pizzakoeriers met enige regelmaat te leveren omdat zij in het verleden zijn beroofd of geïntimideerd. Vorst: ,,Als ondernemer heb ik daar alle begrip voor. En ík maak natuurlijk ook een kosten-batenanalyse. Een gestolen brommer kost al snel 2.000 euro. Een pizza heb je voor nog geen 10 euro. Dan ben je toch gek als je levert?''

Bij het Meldpunt Discriminatie Amsterdam (MDA) komen steeds vaker telefoontjes binnen van mensen die klagen omdat bedrijven weigeren een bestelling in hun wijk te leveren. Zo kreeg het bureau onlangs nog een klacht van een bewoonster van een woonwagenlocatie in Hoofddorp die in december vorig jaar bij postorderbedrijf Otto een bed had besteld dat ook na herhaaldelijk aandringen niet werd bezorgd. Woordvoerder Maurice Strijkers van het meldpunt: ,,Eerst zou er sprake zijn van een misverstand omdat de bestelling niet was geplaatst. Vervolgens was het bed niet op voorraad. Pas twee weken geleden werd de ware toedracht duidelijk: mevrouw woonde in een slechte straat waar niet werd geleverd.'' Het meldpunt heeft de klacht onlangs in behandeling genomen.

`Anticiperend gedrag' noemt een woordvoerder van Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) het besluit van sommige chauffeurs om beruchte taxistandplaatsen in de havenstad te mijden. ,,Als je een keer een vuurwapen op je voorhoofd hebt gehad in Rotterdam-West, laat je die buurt in het vervolg wel links liggen.''

Van beleid is volgens hem geen sprake, maar de veiligheid van de chauffeurs staat wel voorop. ,,Nu even niet – het is een veelgehoorde reactie van onze medewerkers. En geef ze eens ongelijk. Vrouw en kinderen zitten toch ook thuis op hen te wachten?''