Volodos

Sinds ongeveer acht jaar geldt de Rus Arcadi Volodos (1971) als de meest virtuoze en verbeeldingsrijke pianist van de jongere generatie. Al vanaf zijn eerste schreden op het concertpodium werd hij tot zijn ergernis omarmd als `tweede Horowitz' (,,Wie wil er nu een kopie zijn?!''), en in techniek en visie is Volodos inderdaad uniek.

Met de Berliner Philharmoniker onder Seiji Ozawa realiseert Volodos nu een verrassende uitvoering van het Eerste pianoconcert van Tsjaikovsky. Virtuositeit en flexibel robuust spel zijn daarin dienende factoren, die de `onspeelbaarheid' van dit concert totaal naar de achtergrond verdringen. Volodos laat de vleugel soms roffelen als een stoomlocomotief, maar in het melodisch lijnenspel is zijn spel extreem zangerig. Alleen de opname doet hier soms wat gekunsteld aan; zuchtende strijkers in het eerste deel, als begeleidingsfiguren bedoeld, trekken als kermende diertjes de aandacht.

Volodos maakt, net als Wibi Soerjadi, als een van de weinige hedendaagse pianisten zelf transcripties en arrangementen. Daarvan biedt deze cd een flamboyante en vierhandig virtuoos klinkende parafrase op Rachmaninovs Polka italienne als voorbeeld. Introverter is Volodos in een zestal geliefde speelstukken voor piano-solo, ook van Rachmaninov. Daarvan is in termen van virtuositeit het Moment Musical het indrukwekkendst, en biedt de Mélodie de beste blik op Volodos' lyrische kant. Maar ook als geheel bevestigt deze cd opnieuw Volodos' onalledaagse pianistische persoonlijkheid.

Arcadi Volodos/Berliner Philharmoniker o.l.v. Ozawa. (Sony SH 93067)