Retour Den Haag

- Wie van de collega's kan ik om een vrijwillige bijdrage vragen nu het begrotingstekort boven de 3 procent dreigt te komen?

Verwachtingsvol kijkt minister Zalm van Financiën de tafel rond. Zijn blik blijft onbeantwoord.

Aarzelend steekt De Geus (Sociale Zaken) zijn hand op. Opeens ziet hij dat niemand zijn voorbeeld volgt.

- Jij, Aart-Jan? Gelukkig kan ik altijd op jou rekenen.

- Nee, nee, ik niet hoor, ik had wat jeuk achter mijn linkeroor.

- Kom, kom. Geld uitgeven kan iedereen. Wij moeten de burger laten zien dat dit kabinet ook in lastige tijden de begroting sluitend kan maken op een tekort onder de 3 procent. Anders kan iedereen net zo goed op Wouter stemmen. Ik geef zelf het goede voorbeeld, ik leg 1 miljard euro in.''

- 1 miljard bezuinigingen? Je had beloofd: geen grappen meer.

- Bezuinigen? Dat is iets voor jullie. Financiën is geen departement van grote uitgaven, maar van grote inkomsten. Ik zorg voor 1 miljard extra inkomsten, de helft van wat nu nodig is. Uit de kas van de Spoorwegen.

- De NS? Toe, Gerrit, dat geeft gedonder, boze bonden, stakingen, volksoproer.

- Vertrouw me, dat kan zonder dat iemand het merkt. Vestzak broekzak. Hebben jullie de laatste cijfers van de NS al bekeken? Ik heb het jaarverslag 2003 bij jullie vergaderstukken laten leggen, onderin de loodgieterstas. Gemist? Geeft niet. Wij van Financiën doen het volgende voorstel. Niemand weet het, maar de Nederlandse Spoorwegen zijn een schatrijk bedrijf. Hun reserves ten opzichte van hun bezittingen zijn wel 68 procent. Dat is meer dan de Shell en de Rabobank samen. Waarom heeft de NS al dat geld nodig? Zij zijn geen particulier bedrijf. Zij zijn een staatsbedrijf. Dat moet de buitenwereld toch genoeg vertrouwen inboezemen? Ze kunnen best wel wat geld missen. Ze hadden eind vorig jaar 1,3 miljard op deposito staan bij de bank.

Voor wie het niet goed hoorde: 1,3 miljard. Ze verdienen op de trein, de koffie en het vastgoed, na aftrek van alle kosten, samen 44 miljoen euro. En dat geld op de bank hebben levert per saldo nog eens 20 miljoen op. Zij kunnen best een miljardje missen. Maar wij van Financiën zijn geen inhalige aandeelhouder. Dat brengt mensen maar op verkeerde gedachten. De NS moet er ook iets voor terugkrijgen. Ze kopen met dat miljard de toekomstige heffingen voor het spoorgebruik af. Dat scheelt de NS kosten, dit jaar 110 miljoen, dus gaat de winst omhoog. En wie profiteert daarvan? Wij, als enig aandeelhouder. Volgend jaar meer dividend.