Nieuwe Noorse interesse voor rederij Nedlloyd

Er is opnieuw een meer dan gemiddelde belangstelling uit Scandinavië voor containerrederij P&O Nedlloyd. De Noorse scheepsmagnaat Fredriksen, die zijn fortuin heeft gemaakt in de tankvaart tijdens de Iran-Irak oorlog in de jaren tachtig, heeft een belang van 7 procent opgebouwd in P&O Nedlloyd. Mede daardoor is de koers flink omhooggegaan het afgelopen jaar. Eind jaren tachtig probeerde de Noor Torstein Hagen Nedlloyd al in handen te krijgen, hetgeen tot een crisis leidde bij het transportconcern.

Maar de hernieuwde interesse uit Noorwegen heeft volgens Nedlloyd niets te maken met de zaak Hagen, die er van werd verdacht Nedlloyd te willen opsplitsen om daarna de winstgevende onderdelen te verkopen. Nedlloyd-bestuursvoorzitter Haddo Meijer: ,,In de tijd van Hagen was Nedlloyd een matig presterende onderneming. Dat is nu niet het geval.''

Vanochtend bleek dat de resultaten van Nedlloyd in 2003 aanzienlijk zijn verbeterd. De Rotterdamse onderneming, die dit voorjaar de containerrederij P&O Nedlloyd geheel in handen krijgt, kwam uit op een nettowinst van 11 miljoen euro, tegenover een verlies van 160 miljoen euro in het jaar ervoor.

De winststijging komt geheel voor rekening van de deelneming in P&O Nedlloyd. De joint venture tussen Nedlloyd en P&O behaalde in 2003 een operationeel resultaat (exclusief reorganisatiekosten) van 77 miljoen dollar (63,1 miljoen euro), tegen een verlies van 234 miljoen dollar (191,7 miljoen euro) in 2002. Het aantal vervoerde containers groeide met 5 procent tot 3,74 miljoen.

De uiteindelijke winst van P&O Nedlloyd bedroeg 15 miljoen dollar (12,3 miljoen euro). In 2002 stond daar een verlies van 304 miljoen dollar (249 miljoen euro) tegenover. De containerrederij profiteerde sterk van de gestegen vrachttarieven en door het snijden in de kosten.

Martinair, voor 50 procent eigendom van Nedlloyd, droeg 5 miljoen euro bij aan de winst van het transportconcern. Het bedrijf wil alleen verder met containervaart en Martinair zo snel mogelijk verkopen. Nedlloyd schat de waarde van Martinair op 100 miljoen euro. Martinair behaalde in 2003 een winst van 9 miljoen euro op een bedrijfsresultaat van 21 miljoen.

Een probleem is dat Nedlloyd Martinair van Brussel niet mag verkopen aan KLM, eveneens voor 50 procent eigenaar van de luchtvaartmaatschappij. Volgens Meijer heeft de overname van KLM door Air France weinig aan die situatie veranderd. ,,Fransen staan er om bekend dat zij in Brussel meer gedaan krijgen dan Nederlanders, maar ik wil niet gaan speculeren dat de kans dat Martinair alsnog bij KLM terechtkomt daardoor groter is geworden.''

Volgend jaar zal Nedlloyd zijn resultaten presenteren onder de naam Koninklijke P&O Nedlloyd. De overname van de resterende 50 procent van de aandelen in het gezamenlijke bedrijf met P&O moet eind april zijn afgerond. De combinatie is met 150 schepen de vierde containerrederij ter wereld. De resultaten dit jaar worden bepaald door de containervaart. Daarover is Nedlloyd positief, hoewel het geen winstprognose doet.