Goedkope wijn meer in trek

Nederlanders hebben het afgelopen jaar meer wijn gedronken. Zij kozen wel vaker voor een goedkopere fles wijn. Dat blijkt uit vanmorgen gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureaus AC Nielsen en Trendbox, die in opdracht van het Productschap Wijn zijn opgesteld. Vorig jaar is 5 procent meer wijn, champagne en mousserende wijnen, port, sherry en vermouth verkocht. In 2002 was dit 2 procent meer dan het jaar daarvoor.

Omdat de consument voor een goedkopere wijn koos, viel de omzet tegen. De omzetstijging viel terug van 7 procent in 2002 naar 4 procent vorig jaar. De consument heeft vooral bij de reguliere wijnen gekozen voor goedkopere soorten. Zo daalde in supermarkten de gemiddelde prijs van een fles rood, wit of rosé met 2,1 procent naar 2,74 euro.

Volgens het productschap is een einde gekomen aan de jaarlijks oplopende bestedingen aan wijn nu de gemiddelde consument, gedreven door de economisch slechtere omstandigheden, meer op de prijs let dan de jaren daarvoor. Het Productschap Wijn denkt dat de huidige supermarktoorlog de wijnomzet verder onder druk zal zetten. Per hoofd van de bevolking werd vorig jaar 19,6 liter wijn gedronken. Dat is een stijging van 0,6 liter ten opzichte van 2002. Hiervan dronken Nederlanders gemiddeld 7,3 procent rosé, terwijl dat in 2002 nog 4,6 procent was. In de warme zomerperiode van 2003 bereikte het rosé-gebruik zelfs een piek van 16,7 procent.

Volgens het Productschap Wijn dronk twee vijfde van alle 16-plussers in 2003 iedere dag alcohol. Dat is 1 procent lager dan in het jaar daarvoor. Van alle personen van 16 jaar en ouder dronk 16,6 procent dagelijks wijn, in 2002 was dit 17,1 procent. De traditionele wijnlanden Frankrijk, Italië en Spanje moesten net als in voorgaande jaren terrein prijsgeven aan nieuwe wijnlanden als Australië, Zuid-Afrika, Argentinië, Chili en de Verenigde Staten. Het aandeel van deze landen groeide van 25,1 procent naar 30,3 procent. Wel blijft de Franse wijn bij Nederlanders nog steeds favoriet. Bijna 48 procent van de reguliere wijn die vorig jaar werd verkocht, kwam uit Frankrijk. Een jaar eerder was dit nog bijna 49 procent.