Bibliofiele buitenkansjes

De Amsterdam Antiquarian Book & Print Fair is een buitenkansje voor bibliofielen, parafernaliaosmanen en (boek-)wetenschappers.

In 1927 bleef de schilder Carel Willink (1900-1983) een tijdje logeren in het Belgische plaatsje Gistoux. Gastheer was zijn goede vriend en schrijver Eddy du Perron (1899-1940). Iedere ochtend van Willinks verblijf tekende Du Perron, gezeten in zijn bed, speciaal voor Willink een aantal afleveringen van een erotisch stripverhaal. De schilder was diep onder de indruk van de `snelheid en virtuositeit' van zijn vriend, blijkt uit Willinks echtheidsverklaring die bij de 209 opvallend mooie tekeningen wordt geleverd. Het resultaat van Du Perrons inspanningen is vandaag, morgen en zaterdag te bezichtigen, en voor 14.500 euro te koop, bij de Amsterdam Antiquarian Book & Print Fair.

Het is maar een voorbeeld. De vijftig deelnemende antiquaars bieden op deze beurs een zeer diverse collectie boeken aan, maar ook handschriften, gravures en allerlei gekke bijzaken, zoals een gesigneerde onderbroek van Andy Warhol. Op deze vijfentwintigste jubileumeditie van de beurs is voor het eerst veel aandacht voor fotografie, wat onder meer blijkt uit een map met originele zwart-wit foto's van Man Ray (18.500 euro). De beurs is een buitenkansje voor bibliofielen, parafernaliaosmanen en (boek-)wetenschappers, omdat veel van het aangebodene normaal niet zomaar bekeken en besnuffeld mag worden. Waar kun je verder nog quasi-koopgeïnteresseerd bladeren in een mooi exemplaar van het beroemde stedenboek uit 1649 van atlasgoeroe Joan Blaeu (70 duizend euro)?

Uniek, en al iets minder duur (15 duizend euro), is de perfecte Blurb en Braak-collectie, die bij antiquariaat Aioloz te koop is. Blurb en Braak klinkt niet echt aanlokkelijk, maar is dat wel. Deze twee tijdschriften, beiden met minder dan tien nummers verschenen in de periode 1950-1951, vormen zo ongeveer de start van de beweging van Vijftig, met leden als Remco Campert, Gerrit Kouwenaar en Lucebert. Bovendien zijn het niet zomaar exemplaren van Blurb, eenmanstijdschrift van Simon Vinkenoog, maar Blurben die Vinkenoog persoonlijk vanuit zijn tijdelijke woonplaats Parijs naar zijn huis in Amsterdam stuurde.

En alle nummers en varianten van Braak in één set, dat is ook niet te versmaden: wetenschapper Hans Renders schreef in 2000 in een inleiding bij de facsimile-editie van Braak, dat `niemand de complete set Braaks in bezit had, of zelfs maar ooit bij elkaar had gezien'. Daar komt dus nu verandering in. Alleen de nummers van het tijdschriftje Reflex (1948-1949) en de nog oudere nummers van de schoolkrant Halo, die Remco Campert en Rudy Kousbroek op het Amsterdams Lyceum vulden, ontbreken nog om deze Vijftigercollectie compleet te maken. Piet van Winden van Aioloz hoopt dat een bibliotheek of museum de tijdschriften koopt. ,,Dan kunnen we er allemaal nog van genieten.''

Maar het hoeft niet meteen ongelooflijk veel geld te kosten om iets unieks te verwerven. De literaire nalatenschap van Boudewijn Büch (1948-2002) is momenteel hot, en dus worden er veel gesigneerde typoscripten van de schrijver aangeboden. Verschillende oude vrienden van Büch, onder wie Gerrit Komrij, verkopen dezer dagen hun collectie Büchiana, en voor zover die niet direct in handen komen van Büch-verzamelaars als Louis Schouten (zoals dat onlangs gebeurde met Bas Heijnes briefwisseling met Büch), zijn ze te bezichtigen en te koop op de beurs.

De belangrijkste vrouw in Büchs leven, Bernadette, verkoopt acht dichtbundels die de schrijver speciaal voor haar in één exemplaar vervaardigde. De bundels bevatten ongepubliceerde gedichten en zijn te koop voor bedragen tussen de 1.200 en 2.000 euro. Antiquariaat Aenigma maakte een catalogus van de collectie van Bernadette. Ook Van Deyssel-biograaf Harry G.M. Prick verkoopt via antiquariaat Fokas Holthuis de handschriften en gedichten die Büch hem stuurde. De antiquaar verkoopt deze collectie – die 63 nooit gepubliceerde gedichten bevat – als geheel, omdat bij opsplitsen de samenhang verloren zou gaan. ,,Het is prachtig om acht varianten van een bepaald gedicht bij elkaar te hebben,'' aldus Paul Snijders van Holthuis. ,,Ook de droedels die Büch in de kantlijnen maakte zijn erg vermakelijk.'' Kosten van het geheel: 25 duizend euro. Dat is dan wel weer duur.

25th Amsterdam Antiquarian Book & Print Fair, van 4 tot en met 6 maart in de Passengers Terminal Amsterdam, Piet Heinkade 27, Amsterdam. Toegang (inclusief catalogus): 7,50 euro. Meer informatie: www.nvva.nl.