Beeldende kunst

Marc Bijl

De Nederlandse kunstenaar Marc Bijl (1973) spuit letters op zuilen of fouilleert tasjes van oude dames in de Berlijnse metro. Hij liet zijn naam en functie achter op billboards van bouwbedrijven, plaatste een betonnen Nike-logo op Alexanderplatz, spoot Adidas-logo's op Nike-reclames en schilderde de Hollandse leeuw op oranje vuilniswagens. Corporate graffiti noemt Bijl zijn acties. Zijn videowerk is op dit moment te zien in de Upstream Gallery in Amsterdam.

Marc Bijl t/m 7 febr in Upstream Gallery, Kromme Waal 11, Amsterdam, wo-za 12-18u.

Van Corot tot Cézanne

Het 19de-eeuwse conflict tussen de klassieke schilderkunstige opvatting van de natuur en een nieuwe opvatting die leidde tot en plein air geschilderde landschappen is het onderwerp van De natuur als atelier.

De conservatoren zijn geslaagd in hun opzet de conflicterende opvattingen zichtbaar te maken. Naast verrassende werken van onbekende schilders zijn er beroemde meesters als Monet, Cézanne, Bonnard en Courbet.

Van Corot tot Cézanne – De natuur als atelier t/m 9 mei in het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di-zo 11-17u.

Vis Vitalis

In het Utrechtse Centraal Museum is een expositie ingericht met visstillevens, getiteld Vis Vitalis. Er hangen circa zestig schilderijen uit de periode 1550-1700 met aantrekkelijke voorstellingen van viskramen, haringbanketjes, of een vangst op het keukenaanrecht. Het genre van het visstilleven is in Nederland vrijwel onbelicht gebleven in de schilderkunst. Vis Vitalis is een lust voor het oog.

Vis vitalis; stillevens van Hollandse en Vlaamse meesters, 1550-1700. Centraal Museum Utrecht. T/m 9 mei. Inl 030-2362362 & www.centraalmuseum.nl

Alphonse Mucha

De affiches zijn volgens een vast patroon opgezet: een drukke decoratieve Jugendstil-versiering, vaak met een cirkelvorm erin en tegen die achtergrond prijkt steeds een bleke vrouwenfiguur in een verleidelijke houding, met blote armen en een decolleté. Voor haar langs woekeren de mooiste gekleurde bloemenranken. Gelukkig omvat de presentatie over Alphonse Mucha (1860-1939) in de Kunsthal veel meer dan het geijkte Mucha-werk. Mucha, die in Moravië (het huidige Tsjechië) werd geboren en in Praag en München zijn opleiding kreeg, verhuisde in 1887 naar Parijs. Hij was niet alleen affichekunstenaar, maar ook illustrator, beeldhouwer en een ambitieus schilder. Verder ontwierp hij rond 1900 de mooiste sieraden, onder meer ingenieuze, gedetailleerde halskettingen in Ègyptische' stijl voor zijn vrouw. In Parijs gold deze duizendpoot, die klaarblijkelijk over een uitstekend gevoel voor publiciteit beschikte, als een van de belangrijkste art nouveau-kunstenaars. Zijn doorbraak dankte hij aan de beroemde actrice Sarah Bernhardt, met wie hij vijf jaar lang intensief samenwerkte. Hij ontwierp alles wat er maar te ontwerpen was voor haar. Anders dan de titel van de tentoonstelling suggereert, was Alphonse Mucha niet alleen een Jugendstil-kunstenaar. Hij hoort minstens evenzeer tot die Oost-Europese schilders van rond 1900 die steeds blijven balanceren tussen bombastische historieschilderkunst en het symbolisme omdat ze alleen op die manier kunnen inspelen op de politieke actualiteit.

Alphonse Mucha, meester van de Jugendstil t/m 23 mei in de Kunsthal, Rotterdam. Di-za 10-17u, zo 11-17u.

En verder

Edward Steichen t/m 25 en Mike Disfarmer t/m 11 april Kunsthal, Westzeedijk 341, R'dam. Di t/m za 10-17, zo 11-17u; Tacita Dean t/m 16 mei De Pont, Wilhelminapark 1, Tilburg. Di-zo 11-17u; Hans Op de Beeck t/m 11 april GEM, Stadhouderslaan 43, Den Haag. Di t/m zo 12-20u; video en fotowerken ook t/m 6 maart Galerie Ron Mandos, Rodenrijselaan 24, R'dam; Antonio Saura, kruisigingen t/m 18 april Cobra Museum, Sandbergplein 1-3, Amstelveen. Di-zo 11-17u; De kleine meesterwerken van Egypte t/m 29 febr Rijksmus van Oudheden, Rapenburg 28, Leiden. Di-vr 10-17u, za-zo 12-17u.